به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان ، بر اساس گزارش بلومبرگ، برندهای چینی در ماه ژوئیه موفق شدند ۹.۹ درصد بازار خودروهای الکتریکی و ۵.۳ درصد کل بازار خودروی اروپا را تصاحب کنند. این رشد در سایه عرضه مدلهای هایبریدی و احتراقی که مشمول تعرفههای اروپا نمیشوند، ایجاد شبکه فروش محلی و برنامهریزی برای تولید در خاک اروپا به دست آمده است.
در میان خودروسازان چینی، BYD پرچمدار این موج تازه است. این شرکت اکنون با ۱۳ مدل در بازار اروپا حضور دارد و قصد دارد تا پایان سال تعداد نمایندگیهای خود را در ۳۲ کشور به بیش از هزار واحد برساند. محصول تازه BYD، استیشنواگن هایبریدی Seal 6 DM-i Touring با برد ۱۳۵۰ کیلومتری، یکی از ستارههای نمایشگاه مونیخ امسال معرفی شد.

اما رقبای آلمانی نیز بیکار ننشستهاند. بیامو با سرمایهگذاری بیش از ۱۰ میلیارد یورو، خط تولید Neue Klasse را رونمایی کرده است. نخستین محصول این خط، شاسیبلند الکتریکی iX3 با قیمت پایه ۶۸ هزار و ۹۰۰ یورو و بردی بالاتر از تسلا مدل Y وارد بازار خواهد شد. اولیور زیپسه، مدیرعامل بیامو، این خودرو را «بهترین محصول صنعت» و پایه تولید ۴۰ مدل آینده شرکت توصیف کرده است.
رقابت فزاینده میان چین و اروپا تنها به نمایشگاه مونیخ محدود نمیشود، بلکه پیامدهای اقتصادی جهانی نیز به دنبال خواهد داشت. چین بهعنوان شریک تجاری مهم ایران، میتواند الگویی برای توسعه خودروهای برقی در کشور باشد. در عین حال، تعرفههای اروپایی و تغییر در زنجیره تأمین قطعات، بر صنعتی که ایران نیز وابستگیهایی به آن دارد، تأثیر خواهد گذاشت.
نمایشگاه مونیخ ۲۰۲۵ بیش از هر زمان دیگری نشان داد که محور صنعت خودرو در حال چرخش به سوی آسیاست، اما تلاش اروپا برای حفظ جایگاه تاریخی خود همچنان ادامه دارد. این کشمکش نهتنها آینده بازار خودرو، بلکه اقتصاد جهانی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
































