مسعود پلمه در دومین نشست خبری پنجمین همایش «توسعه دریامحور» با بیان اینکه «تنها نسخه نجاتبخش اقتصاد ایران دریا است»، اظهار کرد: اگرچه در حوزه قوانین مرتبط با اقتصاد دریامحور اقدامات قابل توجهی انجام شده، اما در مرحله اجرا توفیق چندانی نداشتهایم. امیدواریم با حمایت دولت، این قوانین به مرحله اجرا برسند تا منافع اقتصادی دریا که میتواند معیشت مردم را بهبود بخشد، محقق شود.
وی افزود: پنجمین همایش توسعه دریامحور با مشارکت همزمان بخش خصوصی و دولتی برگزار میشود که خود نشاندهنده عزم مشترک برای حرکت در مسیر بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای دریایی کشور است.
تحریمها مانع کشتیرانی ایران نشدهاند
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کشتیرانی کشور با تشدید تحریمها گفت: اسنپبک صرفاً یک عنوان تحریمی بود که سالها پس از اعمال سایر تحریمها مطرح شد و در عمل مانعی برای فعالیتهای دریانوردی و کشتیرانی ایران ایجاد نکرد.
پلمه تصریح کرد: تحریمها اگرچه هزینهها و زمان اجرای برنامهها را افزایش میدهند، اما مانع اصلی فعالیت ما نیستند. کشتیرانی ایران طی ۱۰ سال گذشته همواره تحت تحریم بوده و امروز از تجربیات ارزشمندی برای بیاثر کردن آنها برخوردار است؛ بهگونهای که کالاها از مبادی مختلف به بنادر کشور وارد یا از آنها صادر میشوند و محدودیت جدی در این حوزه وجود ندارد.
توضیح درباره مهلت ۱۰ روزه پرداخت بدهیهای بندری
وی در توضیح مهلت ۱۰ روزه برای فعالان بندری گفت: بانک مرکزی از هفته گذشته با تغییر نرخ ارز ETS و یکسانسازی آن با تالار دوم، عملاً نرخ تسعیر ارز را افزایش داد. بر همین اساس، مبنای محاسبات ما تغییر کرد و به فعالان بندری که بدهی تقویمی داشتند، یک فرصت ۱۰ روزه داده شد تا بدهی خود را با نرخ قبلی تسعیر پرداخت کنند.
تکمیل حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال ـ جنوب
دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به اهمیت زیرساختهای حملونقل در توسعه لجستیک کشور بیان کرد: بخش خصوصی آمادگی کامل برای پشتیبانی از راهگذر شمال ـ جنوب را دارد. در حال حاضر، حلقه مفقوده ما در این مسیر، اتصال ریلی است؛ بهویژه در محورهای رشت ـ آستارا و چابهار ـ زاهدان.
وی افزود: به نظر میرسد پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان تا پایان سال به بهرهبرداری برسد و با توجه به توافقات ایران و روسیه، اتصال ریلی رشت ـ آستارا نیز طی ماههای آینده اجرایی شود؛ موضوعی که نقش مهمی در جهش ترانزیت و تجارت منطقهای خواهد داشت.
بروکراسی داخلی؛ چالش اصلی بخش خصوصی
پلمه در پاسخ به سؤال دیگری درباره موانع داخلی کشتیرانی کشور گفت: بروکراسی پیچیده و نبود نگاه فرابخشی برای حفظ ساختارهای تجاری و بنگاههای اقتصادی، بخش خصوصی را در تنگنا قرار داده است. این مسئله باید بهعنوان یکی از چالشهای جدی بخش لجستیک و کشتیرانی مورد توجه قرار گیرد.
دریا؛ فرصتی راهبردی برای اشتغال و درآمدزایی
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان تأکید کرد: سهمی که تاکنون از دریا برداشت شده، عمدتاً با نگاه دولت و در چارچوب منافع تجارت خارجی سرزمینی بوده، در حالی که از منظر بخش خصوصی، دریا یک فرصت ارزشمند و الهی برای کشور است. باید به این باور برسیم که اقتصاد دریامحور میتواند بستر جدی اشتغالزایی، درآمد پایدار و افزایش بهرهوری باشد؛ مشروط بر آنکه پیشنیازهای آن را بپذیریم و بهدرستی اجرا کنیم.
انتهای پیام
































