اقتصاد دیجیتال،سرفصل جدی اتاق بازرگانی

کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران صبح روزشنبه ۱۳ اسفندماه جاری در نشستی با حضور خبرنگاران درمحل کافه سینرژی، اهداف و برنامه‌های خود را برای دهمین دوره انتخابات اتاق تهران ذیل گروه «ائتلاف برای فردا»، اعلام کردند.

این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی روز شنبه ۲۰ اسفندماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزارمی‌شود و گروه «ائتلاف برای فردا» با حضور نزدیک به ۴۰ نماینده، کاندیدای عضویت در این تشکل است.

در این راستا دکتر شهاب جوانمردی، فرزین فردیس، افشین کلاهی و مازیار نوربخش به عنوان کاندیدای عضویت در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ذیل گروه «ائتلاف برای فردا»، در نشستی، گزارش عملکرد اتاق در ۴سال گذشته و برنامه‌های مدنظر برای ۴سال آینده را توضیح دادند.

دکتر شهاب جوانمردی در این نشست با اشاره به نگاه تحول‌ خواهانه‌ای که از دوره گذشته فعالیت اتاق تهران در عملکرد این تشکل نمود روشنی داشته است، گفت: نگاه گذشته‌گرا نمی‌تواند با نسل جدید کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی تعامل ایجاد کند و باید کانال‌های ارتباطی متفاوتی میان اتاق بازرگانی و کسب‌وکارها شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به این تحول به‌شدت احساس می‌شود وصرفا با یک نسخه متناسب با نیازمندی‌های کسب‌وکارهای نو نمی‌توانیم انتظار تحول داشته باشیم، ادامه داد: ما در ۴سال گذشته در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، ارکان را شناخته و نهادسازی کردیم تا بتوانیم با بخش‌های جدید ارتباط داشته و همگرایی ایجاد کنیم.

اقتصاد دیجیتال سرفصل جدی ارکان اتاق تهران

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ایجاد ارتباط وسیع با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را ثمره این تلاش عنوان کرد و گفت: ما در فاز تحولی پیش‌رو، مشارکت جدی در گنجاندن مسائل اساسی اقتصاد دیجیتال را در برنامه‌های اتاق خواهیم داشت و می‌توانیم اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان را سرفصل جدی همه ارکان اتاق تهران قرار دهیم.

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم که این تغییر نگرش حتی در سطح انتخابات اتاق هم رخ دهد، گفت: اگرچه در جا انداختن بسترهای بلاک‌چین برای انتخابات موفق نبوده‌ایم اما در شکل و ابزار محتوا، این تغییر را انجام خواهیم داد.

شهاب جوانمردی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا نماینده شرکت‌هایی باشیم که پای در عرصه اقتصاد نوآوری و دیجیتال دارند، خاطرنشان کرد: ما انتظار جدی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی داریم که بدنه اصلی بخش اقتصاد نوآوری هستند. قرار نیست صرفا افکار اعضا، زیربنای تحول اتاق باشد بلکه ما انتظار داریم شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به عضویت اتاق بازرگانی در می‌آیند نیز پشتیبانی همه‌جانبه از سمت نمایندگان اتاق داشته باشند؛ چه بسا بسیار مبارک‌‌تر است که بتوانیم صدای چندهزار شرکت باشیم.

وی گفت: در انتخابات دوره قبل، ارزیابی صورت‌گرفته از سوی ما نشان داد که تنها مجموعه‌ای که این ظرفیت را داشت تا به موضوعات اقتصاد نوآوری در اتاق بپردازد «ائتلاف برای فردا» بود.

گفتگوهایمان با دولت به مفاهمه نرسید

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در دفاع از عملکرد این تشکل در چرایی عدم اعلام خسارت کسب‌وکارهای دیجیتال در پی محدودیت اینترنت، گفت: ما درگیر فشار مصرحی که از ما بخواهند اعداد و ارقام خسارت را اعلام کنیم نبودیم، اما به وضوح به ما گفتند که این اعداد را قبول ندارند. عمده مباحثاتی که در این زمینه انجام شد مبنی بر این بود که دولت زیان این بخش را کوتاه‌مدت دیده وبه‌همین دلیل عملا در مبنای گفتگویمان با دولت مساله داشتیم و این گفتگوها به مفاهمه و تصمیم‌گیری نرسید.

وی با اشاره به حضور ۴عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری در این ائتلاف گفت: اگر بر مبنای سهم اقتصاد هر بخش نیز به این مساله نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حضور ۴ نفر در حوزه اقتصاد نوآوری از میان ۴۰ نماینده، سهم کمی نیست. کما اینکه ما در انتخابات امسال یک نفر را از سازمان نصر به‌عنوان نماینده در کمیسیون خواهیم داشت که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و یک تریبون رسمی و جدی در این زمینه خواهد بود. البته ما در دوره قبل نیز به‌عنوان اعضای اتاق از حمایت سازمان نصر برخوردار بودیم اما این‌بار حضور دائمی نماینده نصر در کمیسیون اقتصادنوآوری، اتفاق مبارکی است و تفاوت معناداری دارد.

تلاش برای بزرگترشدن سهم اقتصاد نوآوری از اقتصادکشور

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ در بخش دیگری از سخنان خود درباره ضرورت مشارکت در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: هرکدام از ما چه برای وضع امروز و حال، و چه برای نسل بعدی تعهداتی داریم و امروز در راس یک بنگاه و کسب‌وکار باید نگاهمان به رشد و تعالی نسل بعد باشد.

وی ادامه داد: من معتقدم که اقتصاد مردمی و اقتصاد بخش خصوصی باید شاکله‌ی اقتصاد کشور را شکل ‌دهد و اگر ماعقب‌نشینی کنیم، اجازه داده‌ایم که زمین بازی بخش خصوصی کوچک و سهم اقتصاد دولتی و خصولتی بیشتر شود.

دکتر جوانمردی گفت: برای بزرگترشدن سهم کیک اقتصاد نوآوری از اقتصاد کشور تلاش می‌کنم و معتقدم این اتفاق از گره ‌زدن بنگاه‌های کوچک و متوسط به بنگاه‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از فعالان بخش خصوصی و طیف گسترده فعالان اقتصادی که ممکن است جای پررنگی در فضای اقتصادی کشور نداشته باشند، درخواست کرد که با مشارکت در این انتخابات، نقش‌شان را در بزرگترشدن سهم اقتصاد نوآوری ایفا کنند.

حوزه اقتصاد دیجیتال را در راس تصمیم‌گیری‌ها می‌آوریم

در این نشست فرزین فردیس رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری وتحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قدمت ۱۴۰ساله‌یاتاق بازرگانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی و تشکل بخش خصوصی در ایران، وظایف این تشکل را وکیل مدافعی اعضا، شبکه‌سازی با اتاق‌های بین‌المللی و توانمندسازی اعضا در عرصه‌ی رقابت‌های منطقه‌ای عنوان کرد.

وی در دفاع از فعالیت کمیسیون در ۴سال گذشته گفت: از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در این دوره انجام شده اضافه شدن پژوهشکده سیاستگذاری شریف و رصدخانه مهاجرت در اتاق تهران بود که ایجاد ارتباط تنگاتنگ و رویکرد مشورتی و تحلیلی درخصوص موضوعات مختلف را فراهم کرد. به‌نحوی که درگزارش‌های تحلیلی مربوط به شاخص‌های کلان اقتصاد، موضوع اقتصاد نوآوری نیز به‌صورت ماهیانه در این گزارش‌ها وارد شد.

فردیس با تاکید بر اینکه رساترشدن صدای اتاق بازرگانی نیاز به تنوع ابزار ارتباطی دارد، گفت: ما در ائتلاف برای فردا به ‌دنبال تولید محتوا برای اشتراک‌گذاری و پوست‌اندازی ابزارهای ارتباطی هستیم. از طرفی معتقدیم که برای آنکه بتوانیم وزن اقتصاددیجیتال را در کشور افزایش دهیم باید این حوزه را در راستصمیم‌گیری‌ها بیاوریم و وزن فعالان این حوزه را در اتاق بیشترکنیم.

رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از افزایش دوبرابری تعداد اعضای اتاق تهران در ۴سالگذشته و رسیدن به ۲۹ هزار عضو خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدودیکهزار و دویست عضو به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان و فعال اقتصاد دیجیتال در اتاق عضو هستند و ما همه تشکل‌هایی که ذیل اتاقت شکیل شده بودند و به‌نوعی به اقتصاد نوآوری ربط داشتند را ذیل کمیسیون تحول دیجیتال آوردیم.

به گفته وی، سیاست ائتلاف، برای فراگیری عضویت‌هاست و مامعتقدیم که با افزایش تعداد اعضا در اتاق، قدرت مطالبه‌گری رساتر می‌شود.

فردیس از فعالان اقتصادی خواست به تمامی لیست «ائتلاف برای فردا» رای دهند؛ چرا که به گفته وی در صورتی‌ که قاطبه‌ی اتاق در دست یک ائتلاف باشد امکان موفقیت و پیاده‌سازی اهداف بیشترخواهد بود.

درخواست برای بازگشت وضعیت اینترنت به قبل ازشهریورماه

در بخش دیگری از این نشست مازیار نوربخش عضو هیات مدیره نصر تهران و نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در «ائتلاف برای فردا» با اشاره به رابطه نزدیک میان سازمان نصر و اتاق تهران گفت: ما پیگیری مسائل اخیر اینترنت را در کمیته‌ای مشترک‌‌و به‌صورت غیرعلنی پیش برده‌ و مکاتباتی نیز با رییس جمهور و وزیر ارتباطات داشته‌ایم و از زاویه‌ی کسب‌وکارها، خواستار بازگشت وضعیت اینترنت به قبل از شهریورماه هستیم.

وی گفت: ما همچنین معتقدیم که حمایت از پلتفرم‌های داخلی به تنهایی نتیجه‌بخش نیست و باید فضای آزاد و رقابتی در این زمینه ایجاد شود و مردم حق یک زندگی عادی با دسترسی به اینترنت ر اداشته باشند.

تغییر نگاه معاونت علمی در ایجاد شرکت‌های کوچک استارت‌آپی

در این نشست افشین کلاهی عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری وتحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران نیز با تاکید بر اینکه این کمیسیون روی سیاست‌های کلی این حوزه تاثیرگذار بوده است، گفت: ما تلاش کردیم که نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در ایجاد چندین شرکت کوچک استارت‌آپی تغییر دهیم. چرا که معتقدیم شرکت‌های بزرگ سهم اقتصاد دانش‌بنیان را بالا می‌برند.

وی افزود: نتیجه این تغییر پارادایم، قانون جهش تولید دانش‌بنیان شد. ما برای اینکه نظر سیاستگذاران را در این عرصه تغییر دهیم موفق بوده‌ایم و در آینده نیز می‌توانیم در این حوزه تاثیرگذار باشیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.