با وجود عرضه اوراق ارزی در شعب بانک ملی ، پایداری دلار در کانال 35 هزار تومان

مشاهده روند قیمت ارز در بازار نشان می دهد پس از آغاز فروش اوراق ارزی از هفته گذشته قیمت دلار نه تنها افت نکرده بلکه در کانال 35 هزارتومان در بازار آزاد پایداری می کند. عدم رشد قیمت دلار در بازار آزاد با وجود فاصله قابل توجه نرخ ارز از رکوردهای افزایشی پیش از این، در بعضی گزارش ها ناشی از اثربخشی سیاست های مثبت بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. تجارت نیوز در گزارشی نوشت «به نظر می‌رسد سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی در راستای تعادل‌بخشی به بازار ارز تا حدودی موثر واقع شده و از رشد قیمت دلار طی روزهای اخیر جلوگیری کرده است. با این حال اما قیمت فعلی دلار در مقایسه با قیمتی که رئیسی وعده داده بود دست کم 30 هزار تومان فاصله دارد!».

هم چنین وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرآنلاین سیاست اوراق ارزی بانک مرکزی را روشی با آثار کوتاه مدت در بازار ارز دانسته است. به گفته این استاد دانشگاه « بانک مرکزی اعلام کرده که شما ریال خود را بدهید و عملا اوراق ارزی برای سررسید سال آینده دریافت کنید و در آن سررسید هم به بانک مراجعه کنید و دلار خود را تحویل بگیرید.این کار عملا بلوکه کردن نقدینگی مردم در شرایط کنونی است که به بازار ارز مراجعه نکنند. به این شکل، هم جلوی التهاب در بازار ارز گرفته می‌شود و هم این‌که نقدینگی عملا جمع می‌شود».

پایداری نرخ اسکناس آمریکایی در کانالی که انتظار خداحافظی دلار از آن از هفته گذشته تقویت می شد، با وجود اجرای سیاست های انقباضی در مواجهه با بازار ارز، تردیدها نسبت به اثربخشی این سیاست را بیشتر کرده است. پیش از این در دوره دولت های نهم و دهم، سپرده گذاری ارزی با بدعهدی بانک ها نسبت به حقوق سپرده گذاران همراه شد. این تجربه بسیاری از سرمایه گذاران خرد و کلان در بازار را نسبت به خرید اوراق ارزی نامطمئن کرده است. هم چنین قوانین مربوط به خرید اوراق به ویژه دریافت 7 درصد حق الوکاله برای تحویل دلار به خریداران این اوراق، به تردید هرچه بیشتر متقاضیان افزوده است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.