نزدیک به دوماه قبل، حمیدرضا احمدیان با تصمیم اعضای هیاتمدیره داده ورزی سداد بهعنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد.
او که خود دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانششناسی گرایش بازیابی اطلاعات از دانشگاه تهران است، یکی از برنامههای اولیه خود را در شرکت داده ورزی سداد به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک ملی، ایجاد مکانیزمهای حفظ، جذب و پرورش نیروی انسانی موردنیاز با تعریف مسیرهای متنوع و از جمله طرح کارآموزی برای جوانان مستعد و تحصیل کرده در قالب توسعه آکادمی سداد قرار داده است.
به همین بهانه ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این برنامه، با دکتر احمدیان، به گفت و گو نشستیم:
آموزش نیروی انسانی با شعار «امروز آغاز سداد فردا»
حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل شرکت دادهورزی سداد در ابتدا با اشاره به این نکته که در دوره مدیریتی جدید، شرکت شعار «امروز، آغاز سداد فردا است» را برگزیده، اظهار کرد: «این شعار میطلبد که همه ارکان و اعضای شرکت با تکیه بر تفکرات و اهداف جدید اقدامات و همکاری موثر را سرلوحه کار خود قرار دهند، بر محوریت همین تفکر شرکت دادهورزی سداد با برنامهریزیهای مشخص، جذب و آموزش نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده را یکی از اولویت های اولیه خود قرار داده است.»
ایجاد فضایی برای ارتباط دانشجویان با صنعت
وی با اشاره به استعدادها و توانمندی دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، به ویژه افرادی که امکان ارتباط آنها با بازار کار و صنعت فراهم نشده، بیان کرد: «هرچند که برخی از فارغالتحصیلان دانشگاهی به راحتی جذب بازار کار می شوند و از ظرفیتهای علمی خود در این مسیر بهره میگیرند، اما این شرایط برای همه وجود ندارد، و از طرفی با توجه به ظرفیتهای بالقوه در دانشگاههای کشور، هلدینگ دادهورزی سداد، برنامه لازم را برای جذب این افراد و بهرهگیری از ظرفیت آنها فراهم کرده است، حتی میتوان گفت که شرکت با تکیه بر تجارب و با هدف انجام مسئولیت اجتماعی بستری ایجاد کرده تا بین دانشجویان، دانشگاهیان مستعد و بازار کار ارتباط برقرار کند، بر همین اساس با دانشگاهها برای همکاری مقدمات اجرایی لازم آغاز شده است.
مدیرعامل داده ورزی سداد با تاکید بر اینکه گزینش و ارزیابی این افراد بر عهده شرکت قرار دارد، گفت: «در مرحله اول و بصورت آزمایش مدل، فراخوان منتشر شده و 42 نفر از بین دانشجویان دانشگاه سراسری و آزاد در رشته های مرتبط با نرمافزار و فناوری معرفی شد و بازخورد خوبی را در جامعه علمی ایجاد کرد، و تقریبا از همه دانشگاههای تراز اول معرفی داشتهایم»
احمدیان با ذکر این نکته که دادهورزی سداد به طور هدفمند یک کمیته کارشناسی برای سنجش اولیه دانشجویان معرفی شده شکل داده، خاطرنشان کرد: «بر این اساس میزان استعداد و چسبندگی سازمانی این افراد طی یک دوره3 الی 6 ماهه بررسی شده و همچنین سازوکارهای لازم برای مشاوره، روانشناسی و منتورینگ ایجاد شده است.»
درخواست شرکتها برای جذب نیروی انسانی از سداد
وی با اشاره مسیرهای تدوین شده برای اجرای طرح، گفت: «اولویت شرکت دادهورزی سداد آموزش افراد برای تبدیل آنها به افرادی است که در آینده شرکت و صنعت فناوری اطلاعات نیاز داریم و خوشبختانه با توجه به اعتبار سداد در بازار، درخواست هایی از سوی سایر شرکتها برای جذب نیرو وجود دارد، هرچند که باید تاکید کرد شرکت داده ورزی سداد صرفا به دنبال آموزش افراد برای معرفی آنها به بازار نیست. اما در مجموعه سداد آماده همکاری با همه شرکتهای بانکی و غیر بانکی در حوزه نیروی انسانی و ترسیم بازارهای همکارانه و مشترک بزرگتر هستیم»
آکادمی سداد عاملی برای اتحاد رقبا
مدیرعامل هولدینگ دادهورزی سداد انجام این کار را زمینهساز اتحاد رقبا در بازار عنوان کرد و گفت: «حداقل اتحاد، دقیقا زمانی شکل میگیرد که سایر شرکتها در فضای رقابت نیازمند نیروهای انسانی هستند و یا با چالشهایی از این قبیل مواجه هستند و سداد میتواند راهکاری برای خروج از بحران به این شرکتها ارائه دهد. بنابراین باید گفت که شرکت دادهورزی سداد به دنبال تحقق اهدافی است که در دراز مدت تاثیر آن به هم افزایی و رقابت سالم شرکا ختم می شود.»
احمدیان بیان کرد: «نگاه آکادمی کسب و کار محور است، یعنی بر اساس نیازهای زیست بوم داخلی و توسعه مبتنی بر لبه تکنولوژی که سداد نیز بخشی از آن است، شکل گرفته است. نباید صرفاً مفهوم آکادمی را سنتی در نظر گرفت، در توسعه زیست بوم در دامنه های مختلف، نیازمند تفکری چابک و داینامیک هستیم و آکادمی باید به این موارد به درستی جامعه عمل بپوشاند»
توسعه بازار با شکلگیری درست مدلها
احمدیان، شکلگیری درست مدلها براساس توسعه بازار را ضروری دانست و گفت: «همانطور که اشاره شد، شرکت دادهورزی سداد با راهاندازی آکادمی، تفکرات بیزنس محور داشته و به کارآموزی هم با اهدافی که در بالا توضیح داده شده است، میپردازد. از طرفی این شرکت برنامههای جدیدی دارد که باید گفت فراتر از صرفاً یک پروژه بوده و در راستای اتحاد رقبا عمل میکند. به عبارتی دیگر شرکت داده ورزی سداد تلاش دارد تا ضمن ورود موثر و شفاف به بازار پولی و بانکی به عنوان پیشرو عمل کرده و تفکرات انسانی، فرهنگ سازمانی و نیروی انسانی را بهروزرسانی کند.»
ضرورت شناسایی زمان گذار
مدیرعامل شرکت دادهورزی سداد در خصوص توسعه بازار نیز توضیح داد: «اکثریت خدمات بانک ملی توسط شرکت دادهورزی سداد در حال ارائه است، بخش عمده ای از این محصولات بایستی آماده ورود به بازار شود و در صدد هستیم تا با شناسایی بخشهای مناسب و بسترسازی لازم، زمینه این کار را فراهم کنیم. این مسیر تشکیل بازارهای مشترک بزرگتر با همه رقبا را به وجود خواهد آورد. البته برای ورود به بازار نباید هیجان داشت، بلکه ضمن داشتن صبر توامان با توجه به پارادایمهای بازار، باید محصول را به گونهای انتخاب کرد که در گام اول باعث ایجاد اعتبار بیشتر برای نظام بانکی و در درجه دوم مکمل محصولات سابق باشد، به عبارتی دیگر به جای انتخاب محصولی که به فرد در شرکت اعتبار دهد، باید به زمان گذار در بازار که به پارادایمهایی مانند میزان بودجه، میزان حساسیت کارفرما و رقبا، میزان تعاملات با رقبا، ظرفیت نیروی انسانی و… وصل باشد، توجه داشت. با توجه به این موضوع و توجه به زمان گذار، شرکت داده ورزی سداد در نظر دارد تا در سال 1401 با تکیه بر صبر و برنامه،20 درصد ظرفیتهای خود را در بازار غیر بانک ملی البته با تاثیر بر کسب و کار و خدمات این بانک ارائه دهد.»
احمدیان در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش مهاجرت نیروهای نخبه در بخش IT چه برنامهای برای حفظ آنها وجود دارد، گفت: «در حال حاضر موضوع چسبندگی نیروهای انسانی به محیط کار تغییراتی پیدا کرده است، بر همین اساس شرکت دادهورزی سداد در تلاش است تا ضمن به کارگیری روانشناسان و مشاوران، ایجاد فضایی بهتر برای منابع انسانی و ایجاد حس آرامش و آسایش در آنان، امکانات رفاهی، درمانی، انگیزشی و… را برای منابع انسانی ایجاد کند تا آنها به این باور برسند که شرکت به آنها اهمیت میدهد و خوشبختانه این کار رضایت از منابع انسانی این شرکت را در پی داشته و تعداد خروج نیروها را تا 25 درصد کاهش داده است.»
راهاندازی سامانه سلامت نیروی انسانی
مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد با ذکر این موضوع که سداد در تلاش است تا فعالیتهای این شرکت علمی و ثمربخش باشد، اظهار کرد: «در این راستا سامانه سلامت سداد نیز راهاندازی شده تا ضمن داشتن پرونده سلامت نیروی انسانی و ایجاد امکانات لازم این حوزه، سلامت آنها را تضمین کنند. به بیانی دیگر، باید شرایطی ایجاد شود تا نیروی انسانی به اهمیت شرکت به خود، پی ببرد. البته باید دانست که شرکتهای بزرگ وابسته به فرد نبوده و موجودیت خود را به نیروی انسانی گره نمیزنند، بلکه اولویت آنها برای این کار افزایش نوآوری است، از اینرو باید تلاش کرد تا ضمن رعایت سلسله مراتب در شرکت، بین اعضا همدلی و همکاری برقرار کرد.»
وی در خصوص چگونگی جذب دانشجویان و فارغالتحصیلان به این شرکت نیز توضیح داد: «متقاضیان با استفاده از سامانهای که شرکت دادهورزی سداد راهاندازی کرده، رزومه خود را ارسال میکنند تا در کمیته این شرکت مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. البته در مواردی که فرد متقاضی مدرک نامرتبط داشته یا در فرآیند بررسی مورد تایید شرکت نباشد، این موضوع را ضمن عذرخواهی با احترام به آنها منتقل میکنیم. افرادی که مورد تایید قرار میگیرند نیز با توجه به توانمندیها و شرایط علمی در بخشهای مختلف شرکت شروع به فعالیت خواهند نمود. »
سقف سنی ورود به دوره کارآموزی سداد
در ادامه، مسعود فولادی، مدیر منابع انسانی دادهورزی سداد خاطر نشان کرد: «نیروی انسانی این شرکت در طول دوره کارآموزی، شناسایی و ارزیابی شده و آماده ورود به مراحل بالاتر میشوند. البته باید دانست اکثر این افراد معمولا در دانشگاه دروس برنامهنویسی را گذراندهاند و آمادگی علمی دارند. سقف سنی تعیین شده برای آنها هم حداکثر 29 سال تعیین شده تا با توجه به شرایط بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی، شرایط برای بسیاری از افراد فراهم باشد.»
تبدیل دانش دانشجویان به عمل
در انتها نیز نسترن حقجو، مدیر آکادمی دادهورزی سداد با تاکید بر این موضوع که در راستای مسئولیت اجتماعی بخشی از کار این آکادمی ایجاد فضایی برای کارآموزی دانش آموختههای دانشگاهی بوده تا فضای عملی را تجربه کنند، گفت: «هدف این است تا ضمن کاهش فاصله دانشگاه و صنعت، علم دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی به عمل تبدیل شود.»