تحلیل هفتگی بورس/ کوچ نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز، شاخص کل بورس هفته گذشته روی عدد یک میلیون و 821 هزار واحد به کار خود پایان داده بود؛ این هفته اما شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 817 هزار واحدی ایستاد و در نهایت افت 0.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار، شاخص کل هم‌وزن رشد 1.4 درصدی را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 0.17 درصدی در ارتفاع 23 هزار و 46 واحدی ایستاد.

کاهش ارزش معاملات

ارزش معاملات بازار سهام نسبت هفته اخیر خود کاهشی بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با 6 هزار و 637 میلیارد تومان، روز یکشنبه پنج هزار و 817 میلیارد تومان، روز دوشنبه 6 هزار و 590 میلیارد تومان و در آخرین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه هشت هزار و 356 میلیارد تومان بود.

در نهایت ارزش معاملات این هفته برابر با 27 هزار و 400 میلیارد تومان بود؛ درحالی که این شاخص بازار در هفته گذشته برابر با 49 هزار و 583 میلیارد تومان بود.

این هفته تنها چهار روز کاری داشت و در این مدت سه روز خروج نقدینگی حقیقی و یک روز ورود پول ثبت شد. بر همین اساس تنها در روز سه‌شنبه 342 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد و روزهای شنبه 857 میلیارد تومان، روز یکشنبه 133 میلیارد تومان و روز دوشنبه 307 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

از سوی دیگر اما این هفته صندوق‌های درآمد ثابت شرایط بهتری داشتند و روز شنبه 65 میلیارد تومان، روز یکشنبه 288 میلیارد تومان، روز دوشنبه 255 میلیاد تومان و در نهایت روز سه‌شنبه 145 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به صندوق‌ها ثبت شد.

اخبار جدید برای بورس

در هفته‌ای که گذشت سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باعث شد قیمت دلار روند کاهشی به خود بگیرد و همین موضوع تا حدودی روی بازار سرمایه تاثیرگذار بود. اما مساله مهم اینجاست که بورس این هفته با کاهش قیمت دلار کاهشی نشد و شاهد یک واگرایی میان دلار و بورس بودیم.

همچنین در آخرین روز کاری این هفته محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال آتی حذف شده است.

این موضوع تا حد زیادی تاثیر منفی روی بازار سهام داشت؛ اما همچنان وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و ممکن است سال آینده هم شاهد عرضه خودرو در بورس کالا باشیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.