پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد.
زمان اتصال پیامرسانها
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راهاندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانههای مختلف و سازمانهای ذیل این دستگاهها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راهاندازی کنند. بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد.
طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شدهاند تا پایان شهریورماه سال جاری به راهاندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را بهصورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.
در همین رابطه، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تنوع ماموریتهای این وزارتخانه در حوزههای توسعه زیرساختهای ارتباطی، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، صنعت فضایی و پست و پست بانک، اظهار کرد: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مقدمه ایست برای هوشمندسازی ارائه خدمات که امسال انجام گرفت و تا الان بیش از ۹۰ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند و مابقی نیز تا پایان دی ماه امسال متصل می شوند.
وی با بیان اینکه با هوشمندسازی، خدمات به صورت هوشمند و بدون ارسال مدارک و مراجعه حضوری و حتی بدون ارائه درخواست از سوی مردم قابلیت ارائه دارد، افزود: مثلا هنگامی که فرزندی متولد می شود اگر هوشمندسازی انجام شده باشد، این امکان وجود دارد که بدون نیاز به مراجعه والدین به دستگاهها و ارائه درخواست، شناسنامه صادر و ارسال شود تا بدین ترتیب زندگی مردم سهلتر شود.
زارع پور با اشاره به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور راه اندازی شده است، تصریح کرد: امسال هر دستگاهی باید حداقل یک خدمتش را هوشمند کند و این فرایندی است که در نهایت منجر به چابکی دولت می شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار خوبی ایجاد شده که جای تشکر دارد، اظهار کرد: در ایام اخیر با محدودیت ناخواسته که بر اثر تصمیم نهادهای مراجعه امنیتی بوده، مواجه شدیم و میتوانستیم کاری نداشته باشم و مثل سال ۱۳۹۷ که مردم هنگام فیلترینگ تلگرام به پلتفرم های داخلی مراجعه کردند و پاسخ نگرفتند، رفتار کنیم. اما همه همکارانم تمام قد در کنار پلتفرم های ایرانی ایستادند و کمک کردند تا کار مردم زمین نماند و کسب و کارها در پلتفرم های داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز مردم را باید برطرف می کردیم، افزود: در این سه ماه با تلاش شبانه روزی اجازه ندادیم مشکلی داشته باشند بطوریکه خودم شخصا پیگیر رفع مشکلات و ارائه زیرساخت مناسب برای فعالیت پلتفرمهای داخلی بودم و یک روز در میان برای پیگیری و رفع مشکلات حتی در ایام تعطیل جلسه می گذاشتم.
زارع پور با اشاره به اینکه تعدد پیامرسانهای داخلی هم فرصت است و هم تهدید، گفت: تنوع پیامرسان ها فرصت است چون هرکسی حق انتخاب دارد. تهدیدش این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند.
وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشیم تا انشاءالله همه پیامرسان ها تا پایان سال به هم متصل شوند.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با رد این ذهنیت که با تحقق شبکه ملی اطلاعات، اینترنت قطع می شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در گستره جمهوری اسلامی ایران است که بر بستر آن خدمات باکیفیت ارائه می شود و اینترنت هم یکی از خدماتی است که بر این بستر به مردم عرضه می شود.
زارع پور افزود: هرچه سرعت این شبکه بیشتر و کیفیت آن بالاتر باشد، اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری به مردم ارائه می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به گزارش اخیر سایت اسپید تست در مورد وضعیت سرعت اینترنت در ایران خاطرنشان کرد: بر اساس همین گزارش، اگرچه سرعت اینترنت موبایل دو پله نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است اما نسبت به یک سال گذشته سرعت اینترنت همراه در ایران نسبت به کشورهای دیگر ۳۴ پله بهبود پیدا کرده است.
وی به مخاطرات استفاده از فیلترشکن و نقش آن در ایجاد اختلال و کاهش سرعت اشاره کرد و تشریح کرد: بخشی از تجربه کاربری نامناسب هموطنان در استفاده از اینترنت مربوط به روشن بودن فیلترشکنها است که باعث کاهش سرعت و حتی ایجاد اختلال در استفاده از خدمات داخلی می شود.
زارع پور در پایان به برنامه این وزارتخانه برای افزایش سرعت و کیفیت شبکه ارتباطی کشور اشاره کرد و طرح «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» و راه اندازی قطبهای مرکز داده در کشور را از جمله این طرح ها دانست که در حال اجراست.