شعب کدام بانک‌ها کمتر شده است؟

تعداد زیاد شعب بانک‌ها همواره مورد انتقاد مسئولان بوده اما تاکنون کاهش قابل توجهی در تعداد شعب بانک‌ها صورت نگرفته و فقط ۱۱۴ شعبه در یکسال گذشته از شعب ۲۱ بانک کم شده است؛ به طورکه در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰ هزار و ۵۷۸ شعبه بانکی در سراسر کشور فعال بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار و ۴۶۴ شعبه کاهش یافته است.

شعب کدام بانک‌ها کمتر شده است؟

این در حالی است که نقاطی در شهرهای مختلف هستند که اندکی دقت در آن‌ها می‌تواند سبب تعجب شود و اینکه در محدوده بسیار کوچکی از شهر، چندین شعبه از یک بانک با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند که عملاً کار خاصی انجام نمی‌دهند و اداره شعب بانکی برای بانک‌های مختلف، هزینه‌های سنگینی دارد و به نظر می‌رسد با توجه به هزینه سنگین اداره این شعب و کاهش استفاده از آن‌ها کاهش شعب بانکی با توجه به نیازسنجی از مناطق مختلف، می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های بانک‌ها را کاهش دهد.

در این بین، مسئولان دولت سیزدهم نیز اظهاراتی درباره تعداد شعب بانکی داشته‌اند. احسان خاندوزی – وزیر اقتصاد – یکی از الزامات قانون برنامه پنج ساله را کاهش تعداد شعب دانسته و گفته که ایران بالاترین میزان سرانه شعب بانکی را در دنیا دارد و باید از طریق ابزارهای دیگر دسترسی‌های مردم به خدمات بانکی افزایش یابد.

همچنین، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها و ناترازی خود باید شعب فیزیکی را کاهش دهند.

بررسی آخرین وضعیت شعب بانک‌ها بر اساس گزارش موسسه عالی آموزش بانکداری حاکی از آن است که از ۲۱ بانک، فقط شعب شش بانک ملت، رفاه کارگران، موسسه اعتباری ملل، تجارت، صادرات، مسکن در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کم شده است.

اکثر این ۲۱ بانک نسبت به سال ۱۳۹۹ تغییری نکرده و شعب بانک‌هایی چون سینا، پاسارگاد، پارسیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ زیاد نیز شده است.

بر اساس این آمار بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، مسکن و رفاه کارگران به‌ترتیب با ۱۹۷۵، ۱۳۸۹، ۱۳۷۵، ۱۱۷۹ و ۱۰۲۵ بیشترین شعبه را دارند.

بعد از بانک ایران ونزوئلا و خاورمیانه با یک و ۱۶ شعبه، بانک‌های توسعه صادرات، گردشگری و کارآفرین به‌ترتیب با ۳۸، ۱۰۰ و ۱۰۸ شعبه کمترین شعب بانکی را دارند.

در ادامه می‌توانید جزئیات تغییرات شعب بانک‌ها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ را مشاهده کنید:

ردیفنام بانک تعداد شعب در سال ۱۳۹۹ تعداد شعب در سال ۱۴۰۰
۱ملت۱۴۰۹۱۳۸۹
۲رفاه کارگران۱۰۲۷۱۰۲۵
۳مهر ایران۵۲۵۵۲۶
۴سرمایه۱۴۳۱۴۳
۵سامان۱۳۶۱۳۶
۶سینا۲۶۲۲۷۲
۷کارآفرین۱۰۸۱۰۸
۸موسسه اعتباری ملل۳۹۹۳۳۹
۹گردشگری۱۰۰۱۰۰
۱۰پاسارگاد۳۴۰۳۴۱
۱۱توسعه صادرات۳۸۳۸
۱۲پست بانک۴۰۳۴۰۳
۱۳تجارت۱۳۶۴۱۳۵۷
۱۴صادرات۲۰۰۳۱۹۷۵
۱۵آینده۲۷۵۲۷۵
۱۶اقتصاد نوین۲۳۸۲۳۱
۱۷ایران ونزوئلا۱۱
۱۸خاورمیانه۱۶۱۶
۱۹شهر۲۶۱۲۶۱
۲۰مسکن۱۱۸۲۱۱۷۹
۲۱پارسیان۳۴۸۳۴۹

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.