نرخ تورم هدف بانک مرکزی در سال جاری چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی امشب مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی بانک مرکزی در سال جدید را تشریح کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است و در حال حاضر نقدینگی کشور ۶۴۰۰ همت است بر همین اساس تا ۱۱ اسفند نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده درحالی که نرخ تورم ۴۶ درصد بوده است و قابل توجه است که در سال گذشته روش‌های کنترل نرخ رشد نقدینگی موثر بوده است.

وی افزود: ۴ سال است که نرخ رشد حقیقی ما منفی است بنابراین منشا اصلی تورم، نرخ ارز است و هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۲ نرخ تورم ۲۵ درصد است.

فرزین گفت: نرخ رشد پایه پولی در سال گذشته ۳۳.۹ شد که دلیل اصلی آن افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بود.

وی عنوان کرد: از عوامل اصلی آن بدهی دولت به بانک‌ها و همچنین ناترازی برخی بانک‌ها به دلیل بی‌انضباطی بوده است و برای رفع ناترازی بانک‌ها برنامه خاصی درنظر گرفته‌ایم.

فرزین ادامه داد: برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها، دولت باید در بانک‌های دولتی افزایش سرمایه بدهد و بخشی از بدهی ۱۱۷ همتی خود به بانک‌ها را کاهش دهد و همه دستگاه‌ها باید بدانند که در کنترل تورم نقش دارند که ما نقش همه‌ آن‌ها را نوشته‌ایم و در دولت هم برنامه مشخصی برای کنترل تورم تدوین شده است.

تاسیس صندوق تثبیت ارزی تاسیس

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: سعی داردیم تا صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم و سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود.
فرزین ادامه داد: سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم و مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است.
وی گفت: مثلا در سامانه نیما پشت خط معاملاتی صورت می‌گیرد که تخلف است و اگر نظارت تقویت شود می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و به قوه قضاییه معرفی‌شان کرد و بازار طلا نیز مهم است چرا که به نوعی جایگزین آن است و در مرکز مبادله برای آن برنامه داریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: فرار سرمایه افت اقتصادی کشور‌هاست؛ ماهم به سمتی رفتیم که از فرار سرمایه جلوگیری کنیم؛ اگر ارز خریداری شده در سپرده‌های ارزی منتقل شود می‌تواند در شبکه بانکی جابجا شود که امکان استفاده از آن در اقتصاد کشور فراهم‌می شود. بازار هم‌شفاف می‌شود.

فرزین گفت: طبق اطلاعات بدست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق‌ها داریم؛ حدود ۱۵-۱۶ میلیارد دلار دست مردم و در صندوق‌هاست.

وی با اشاره به اینکه حدود 6400 میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد گفت: برآوردی از سکه‌در اختیار مردم نداریم و صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم.

حضور روسای بانک مرکزی در ایران برای اتحاد حذف دلار

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۲۹ اردیبهشت روسای بانک‌های مرکزی اتحادیه پایاپای آسیایی برای اتحاد حذف دلار به ایران می‌آیند.

محمدرضا فرزین در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد:از سال گذشته اقداماتی را شروع کرده‌ایم و امسال تقویت می‌شود تا نقش دلار در اقتصاد کشور کمرنگ شود.

وی ادامه داد: اساس اتحادیه پایاپای آسیایی این بود که کشورهای عضو با ارزهای ملی مبادلات تجاری داشته باشند که به دنبال احیای آن هستیم و باکشورهای مختلفی مثل روسیه و هند و پاکستان رایزنی کرده‌ایم.

فرزین تاکید کرد: ۲۹ اردیبهشت روسای بانک‌های مرکزی این کشورها به ایران می‌آیند تا اتحادیه‌ای برای حذف دلار برای کشورهای عضو باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ۲ ماه پیش سیستم پیام‌رسان بانکی ایران و روسیه به یکدیگر متصل شد و به دنبال اتصال سیستم میر و شتاب هستیم، با دیگر کشورها هم به دنبال همین موضوع هستیم و پیمان پولی دو و سه جانبه را هم دنبال می‌کنیم که سال‌ها در دنیا انجام می‌شود.

هشدار رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌های تورم‌زا

فرزین درباره بانک های تورم زا گفت: اگر ناترازی هر بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم‌ وطبق قاعده گزیر هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن پول مردم است و هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای کنترل نقدینگی باید تسهیلات هم کنترل شود بنابراین یک دوگانه وجود دارد و باید نظارت بر تسهیلات بانکی در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی تقویت شود و شرایطی را درنظر بگیریم تا منابع بانکی به فعالیت‌های مولد تخصیص داده شود و تامین مالی زنجیره‌ای در همین راستا طراحی و استفاده شده است.

خبر خوش رئیس بانک مرکزی برای مردم

فرزین اعلام کرد: مردم می‌توانند حساب یارانه و سهام عدالت خود را به عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌های دولتی استفاده کنند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.