پیش بینی بورس سه شنبه 22 فروردین 1402 / فروکش هیجانات در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، روز دوشنبه در شروع جریان معاملات، بیش از 85 درصد نماد‌ها در سوی مثبت دامنه، نوسان را آغاز کرده بودند؛ با این حال از میانه‌های ساعت معاملاتی، ورق برگشت. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش 22 هزار و 332 واحدی که معادل 1.01 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و 190 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

گفتنی است بیشترین فشار فروش در 20 دقیقه پایانی معاملات به بازار وارد شد و در این دقایق عرضه‌ها با شدت بالاتری دنبال شد. شاخص کل هم‌وزن اما با سرعت کمتری در مسیر شاخص کل پیش رفت و با افت اندک 0.05 درصدی به سطح 687 هزار و 575 واحدی رسید.

رکوردشکنی ارزش معاملات خرد

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات روز دوشنبه را 126 هزار و 155 میلیون تومان نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات خرد (سهام+صندوقهای سهامی) امروز بازار مبلغ 19 هزار و 563 میلیارد تومان بود. از نظر آماری این مبلغ از ارزش معاملات در صدر ارزش معاملات در مقایسه با تمام روز‌های معاملاتی از ابتدای سال 1401 قرار می‌گیرد.

نکته مهمی که در افزایش ارزش معاملات در روز منفی بازار سرمایه نهفته‌ است، بروز نشانه‌هایی از دست به دست شدن سهام و شناسایی سود سهامداران قبلی و ورود سهامداران تازه نفس به نماد‌هاست. کارشناسان معتقدند سیر صعودی ارزش معاملات در زمان اصلاح، نشانه خوبی برای سلامت روند افزایشی است.

در این میان اما بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه، خبر از خروج هزار و 109 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد. این در حالی است که طی دو روز نخست هفته جاری، بازار شاهد ورود چشمگیر پول حقیقی بود.

پیش بینی بورس سه شنبه

بازار روز دوشنبه در دست فروشندگان بود. اما با این حال ارزش و حجم معاملات این نوید را می‌داد که بازار سهام در مسیر درست خود قرار گرفته است؛ ضمن اینکه پیش از این پیش بینی شده بود بعد از رشد پیوسته و شارپی شاخص کل، یک اصلاح مقطعی منطقی باشد.

بر همین اساس ناظران بازار سهام بر این باورند که حتی اگر در آخرین روز معاملاتی هفته هم به طور سنتی بازار با افت مواجه باشد به معنای بازگشت بازار به دوران نزولی نیست چرا که نشانه‌هایی نظیر بهبود ارزش و حجم معاملات و ماندگاری چند روزه آنها در سطوح بالا، چشم‌انداز مثبتی را ترسیم می‌کند.

در همین حال چالش گروه خودرویی هم که از سال گذشته شدت گرفته بود بالاخره تمام و افزایش قیمت‌ها اعلام شد. از سوی دیگر تغییرات عمده و شاخص دیگری نیز در فضای کلان اقتصادی و اخبار پیرامون شرکت‌های بازار دیده نمی‌شود. تورم به عنوان محرک بازار سهام همچنان صعودی است. دلار نیز همچنان در همان سطح شروع سال در نوسان است و تحول خاصی به خود ندیده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد در صورتی که معامله‌گران بازار سهام از هیجان و خرید و فروش‌های احساسی فاصله بگیرند، بازار روندی منطقی را ادامه می‌دهد. به ویژه اینکه با ایجاد رکود در بازارهایی نظیر دلار و سکه بورس منتظر ورود پول تازه خواهد بود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.