پیش بینی قیمت دلار 15 دی 1401/ آرامش دلار دستوری است

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، قیمت دلار روز گذشته نوسان محدودی در بازار معاملات آزاد داشت. این اسکناس امریکایی بعد از افت ۳ هزار تومانی قیمت در روز شنبه از روز بعد با شیبی ملایم کاهشی بود. قیمت دلار دیروز به زیر محدوده مقاومتی ۴۰ هزار تومانی بازگشت و امروز نیز در همین محدوده باقی ماند.

برخی فعالان بازار معتقدند قیمت به بالای کانال ۴۰ هزار تومانی می‌رود و در این محدوده کف‌سازی می‌کند. اما مقامات دولتی توقع دارند دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی بماند.

امروز نوسان ملایم قیمت در بازارهای موازی نیز رخ داد. دلار هرات که روز گذشته به کف محدوده ۳۹ هزار تومانی رسیده بود، امروز با قیمت ۳۹ هزار و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. فردایی این ارز هم در همین محدوده در حال معامله است.

دلار سلیمانیه امروز با قیمت ۳۹ هزار و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد و روند فردایی آن نیز کاهشی است. درهم امارات روند کاهشی روزهای گذشته را ادامه داد و با قیمت ۱۰ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد.

امروز چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱، دلار تهران با قیمت ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان در آخرین معامله بسته شد. این در حالی است که این اسکناس امریکایی امروز در کانال ۳۹ و ۴۰ هزار تومانی نوسان داشت .

کاهش واقعی دلار با برداشتن تحریم‌ها

تحلیلگران بازار، جریان فعلی قیمت دلار را ناشی از دخالت‌های بازارساز در بازار معاملات آزاد می‌دانند؛ چرا که افت قیمت را نمی‌توان در اثر افزایش سطح انتظارات مثبت دانست.

اما در این میان برخی دیگر از معامله‌گران، روند صعود نرخ دلار به قله قیمتی کانال ۴۳ هزار تومانی را بدون پشتوانه دانسته و بر این ‌باورند که نرخ ارز در حال اصلاح روند افزایشی هفته‌های گذشته است. تحلیلگران بازار هم می‌گویند اگر سیگنالی به قوت برداشته شدن تحریم‌ها روانه بازار شود، قیمت دلار روند کاهشی واقعی خواهد داشت.

دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی بر بازار معاملات تهران حاکم است. با نگاهی کلی عده‌ای در انتظار رشد دلار هستند. برخی نیز وضعیت فعلی را سیاست بازارساز می‌دانند که ممکن است هر لحظه قیمت را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند.

روند بازار طبیعی نیست

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد به تجارت‌نیوز گفت: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

او درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز تاکید کرد: «آنچه اکنون بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، کاهش قیمت دلار دستوری است.»

طباطبایی گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است. این موضوع ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

منابع بانک مرکزی کافی است؟

طباطبایی با تاکید بر اینکه منابع بانک مرکزی محدود است، ادامه داد: «این نهاد در درازمدت قادر به تامین بازار نخواهد بود. سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به از دست رفتن امیدها برای مذاکرات هسته‌ای برجام، توضیح داد: «دولت، قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمت کنترل کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز تغییر می‌کند.»

به گفته طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.