اختیاری بودن خرید کالا در کالابرگ الکترونیکی/سه استان دیگر مشمول طرح شدند

حمید فرداد در گفت‌وگو با اقتصاد جوان نیوز ، اظهار کرد: به زودی سه استان دیگر هم وارد فاز عملیاتی شده و مشمول این طرح می شوند.

وی در پاسخ به پرسش که آیا استانهای مورد نظر از مناطق محروم یا مرزی هستند؟ اظهار کرد: استانها الزاماً محروم و مرزی نیستند، همچنان که استان هرمزگان هم کیش و هم بشاگرد را شامل می‌شد.

مجری پروژه کالابرگ‌ الکترونیکی همچنین گفت: در نظر داریم برخی از استانها که دارای فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی بسیار هستند، مشمول این طرح قرار گیرند.

فرداد به تشریح جزییات راه‌اندازی سامانه شما و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی پرداخت و اظهار کرد: دولت به منظور اعمال سیاست‌های حمایتی خود به بستر فنی مطمئن و فراگیر نیاز دارد از این رو جهت رفع این نیاز، شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار در دستور کار دولت قرار گرفت و سامانه “شما” راه اندازی شد.

وی ادامه داد: سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) بستری مناسب جهت مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی است و در صورت تحقق کامل این سامانه، امکان‌های متعددی برای دولت فراهم می شود که در این مقطع یکی از کاربردهای این سامانه، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است.

مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی از استان هرمزگان به عنوان گام نخست شبکه ملی اعتبار نام برد و گفت: در گام اول، استان هرمزگان جهت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شد و دولت تصمیم گرفت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوار، امکانی را برای آنها ایجاد کند تا کالاهای اساسی را به قیمت ثابت و به اعتبار یارانه یک ماه زودتر خرید کنند. این کار ضمن حمایت از سبد غذایی خانوار، موجب حمایت از معیشت آنها نیز می‌شود.

ساز و کار خرید مردم در کالابرگ الکترونیکی

فرداد درباره سازوکار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیح داد: به منظور حمایت از سبد غذایی و سلامت مردم، امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار، یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم می‌شود.‌ در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هریک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت در نظر گرفته شده و مابه‌التفاوت آن از اعتبار یارانه تأمین می‌شود.

به گفته وی درصورت تغییر قیمت کالاهای سبد یاد شده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند و این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده به صورت خودکار فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان با بیان اینکه مردم در سراسر استان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه، نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند، درباره فرایند خرید اقلام اساسی اظهار کرد: خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آنها با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز اقلام از محل اعتبار آنها پرداخت می شود.‌ در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه خانوار کم شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار را کاملا اختیاری دانست و گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، امکانپذیر خواهد بود. در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فروشندگان کدام صنف می‌توانند عضو کالابرگ شوند؟

فرداد اشاره‌ای هم به عضویت فروشندگان در این طرح داشت و گفت: شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است. فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکیshoma.sfara.ir نسبت به نصب برنـامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

وی گفت: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست.

مدیر عامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان تعداد اقلام پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی را ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، گوشت، ماکارونی و قند و شکر نام برد و گفت: به منظور حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است؛ به گونه‌ای که مابه تفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود.

فرداد همچنین گفت که این امکان فراهم است که مردم بر اساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

به گزارش ایسنا، جدول اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی و سرانه مشخص شده برای هر یک بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها انجام گرفته و با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

اختیاری بودن خرید کالا در کالابرگ الکترونیکی/سه استان دیگر  مشمول طرح شدند

میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول فوق از مابه‌ تفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ به دست آمده است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.