انرژی سبز دیگر مقرون به صرفه نیست؟!

اگر قرار باشد گزارش جدید وال‌استریت‌ژورنال را به زبان ساده و مختصر خلاصه کنیم، این رسانه نسبت به آینده انرژی سبز در جهان اظهار نگرانی کرده است چرا که به نظر می‌رسد رشد این دسته از انرژی‌ها که مرهون کاهش قیمت‌های آنها بود اکنون به کلی متوقف شده است.

یک مزرعه خورشیدی در صحرای شمال غربی نیومکزیکو قرار بود سال گذشته با برق کافی برای تامین انرژی 36هزار خانه افتتاح شود.

به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، این پروژه بخشی از طرحی بود برای از رده خارج کردن یک نیروگاه بزرگ زغال سنگ و جایگزینی برق با انرژی‌های تجدیدپذیر. اما طی سه سال گذشته از زمان امضای قرارداد پروژه، تهیه قطعات خورشیدی سخت‌تر شده و هزینه‌های همه چیز از پنل‌ها گرفته تا تامین مالی کل پروژه افزایش یافته است.

پس از خاموش شدن کارخانه زغال سنگ در سال گذشته، مشتری واحد DE Shaw، یک شرکت نیومکزیکو، مجبور شد تا زمانی که پروژه سان خوان (San Juan) و تعداد معدودی از مزارع خورشیدی با تاخیر تکمیل شود، برق جایگزین را با نرخ های بالاتری در بازار خریداری کند.

دیوید زویلینگر، مدیر اجرایی، سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر DE Shaw می‌گوید: «ما شاهد کاهش قیمت برق در هر سال بودیم. اگر نرخ‌های بهره بالا بماند، به آن برنمی‌گردیم.»

افزایش 20 درصدی هزینه انرژی سبز

بیش از یک دهه کاهش قیمت‌های انرژی بادی و خورشیدی، هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته است، از نیروهای اقتصاد کلان گرفته تا تلاش کشورها برای کنترل زنجیره‌های تامین انرژی.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی در ژوئن اعلام کرد که هزینه انرژی خورشیدی و بادی در مقایسه با سال قبل در بیشتر نقاط جهان 20 درصد افزایش یافته است. در آمریکا، گزارش شرکت خدمات مالی Lazard در مورد هزینه تولید برق، اولین افزایش خود را برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال جاری از زمانی که نزدیک به 15 سال پیش شروع به پیگیری آن کرد، ثبت کرد.

بسیاری از توسعه دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر قراردادها را بازنویسی کرده‌اند تا سرپا بمانند. به گفته بازار انرژی پاک LevelTen، قیمتی که آن‌ها از خریداران بلندمدت برای برق خود دریافت می‌کنند، از زمان همه‌گیری دو برابر شده و تنها در سال گذشته نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است. در حالی که خریداران برق در مقیاس صنعتی این تاثیر را احساس می‌کنند، میزان کاهش قیمت‌ها به صورت‌حساب‌های مصرف‌کننده ممکن است به مدت زمان تداوم تورم کاهش یابد.

مارک نویز، مدیرعامل شرکت انرژی آلمانی RWEمی‌گوید: «تا چه مدت هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است، یک سوال بزرگ برای همه ما است.»

برای سال‌ها، تولیدکنندگان عمدتاً در چین هزینه ساخت همه چیز از پنل‌های خورشیدی گرفته تا سلول‌های باتری را کاهش دادند و به کاهش قیمت برق کمک کردند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بین سال‌های 2010 تا 2021، هزینه طول عمر برق تولید شده توسط تاسیسات بادی حدود 63 درصد کاهش یافت در حالی که انرژی خورشیدی 87 درصد کاهش پیدا کرده است. این سقوط تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی را در بیشتر موارد ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی کرد.

این بیماری همه‌گیر اولین ضربه را با ایجاد اختلال در تولید و حمل‌ونقل در آسیا، جایی که بیشتر تجهیزات انرژی پاک جهان ساخته می‌شود، به این روند وارد کرد و هزینه کالاها را افزایش داد. هزینه‌ها بیشتر شد زیرا جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته باعث کمبود سوخت فسیلی و افزایش قیمت انرژی شد.

تقاضا برای انرژی سبز همچنان بالا است

آمریکا چالش‌های دیگری نیز دارد، از جمله سیاست‌هایی که واردات پنل‌های خورشیدی و سایر اجزای انرژی پاک را سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند. افزایش هزینه‌های نیروی کار و تاخیر در صدور مجوز یا اتصال پروژه‌ها به شبکه برق، ساخت پروژه‌های خورشیدی و بادی را گران‌تر کرده است.

زویلینگر می‌گوید: «در همین راستا، نرخ‌های بهره بالاتر هزینه‌های تامین مالی پروژه‌های خورشیدی را تا 30 درصد نسبت به چند سال پیش افزایش داده است.»

افزایش هزینه انرژی تجدیدپذیر موقتی است و پیش‌بینی می‌شود که رکود داشته باشد. افزایش قیمت قراردادهای خرید انرژی خورشیدی یا بادی در آمریکا با کاهش تورم و عادی شدن زنجیره‌های تامین، کند یا معکوس می‌شود.

تولید جدید انرژی خورشیدی و بادی همچنان ارزان‌تر از گاز طبیعی یا زغال سنگ در آمریکا است و تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان بالا است.

یارانه‌های هنگفت آمریکا برای انرژی‌های تجدیدپذیر ناشی از قوانین آب‌وهوایی تصویب شده در سال گذشته نیز باید در نهایت به کنترل هزینه‌ها کمک کند. استفن برد، رئیس تحقیقات پایداری جهانی در مورگان استنلی، که پیش‌بینی می‌کند تا سال 2030 و حتی بیشتر از آن، هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان یک سوم کاهش یابد، می‌گوید: «پیشرفت‌های فناوری همراه با گسترش بزرگ در تولید تجهیزات خورشیدی، بادی و باتری باید کاهش مداوم هزینه‌ها در امریکا را بازگرداند.»

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.