تحولی نوین در رای‌گیری به کمک فناوری بلاکچین

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز با پیشرفت روزافزون بلاکچین هر روز شاهد ورود این فناوری به عرصه‌ای جدید هستیم. بلاکچین به لطف امنیت بالا و دسترسی آسان برای توسعه‌‌دهندگان قادر به ارتقا و بهبود انواع صنعت‌هاست.

همچنین افزایش سهولت در استفاده از خدمات مختلف نیز از مهم‌ترین دستاوردهای بلاکچین برای زمینه‌های متفاوت به شمار می‌رود. فرایند رای‌گیری نیز از این قاعده مستثنی نیست و با استفاده از بلاکچین شفاف، ایمن و قابل دسترس می‌شود.

بلاکچین چگونه رای‌گیری را ایمن می‌کند؟

بلاکچین همانند یک دفتر عمل می‌کند. داده‌ها در این دفتر به صورت مجموعه‌ای از بلوک‌های به هم پیوسته ذخیره می‌شوند. هر بلوک متشکل از یک تراکنش یا رویداد خاص است. زمانی که یک تراکنش جدید در بلاکچین به ثبت می‌رسد، یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود. از این رو برای تغییر هر زنجیره ملزم به تغییر تمام زنجیره‌های قبل از آن خواهید بود. به همین خاطر، نفوذ و دستکاری داده‌ها در بلاکچین عملاً غیرممکن است.

Triditional Voting

چالش‌های قابل حل رای‌گیری سنتی به لطف بلاکچین

رای‌گیری سنتی همواره با چالش‌های زیر دست و پنجه نرم می‌کند:

تقلب رای دهندگان: جعل هویت رای‌دهندگان، رای مضاعف و خرید رای از جمله این اقدامات مخرب برای هر رای‌گیری به شمار می‌روند.

دستکاری رای: دستکاری در برگه‌های رای یا ماشین‌های رای‌گیری می‌تواند نتیجه نهایی انتخابات را به خطر بی‌اندازد.

دسترسی: بسیاری از رای‌دهندگان، به ویژه ساکنان مناطق دورافتاده یا محروم، در رسیدن به مرکز انتخابات یا پیمایش فرایند پیچیده ثبت نام دچار مشکل می‌شوند.

ناکارآمدی: زمان انتظار طولانی، شمارش دستی آرا و خطای انسانی از دیگر مشکلات رایج در رای‌گیری سنتی محسوب می‌شوند.

Voting Vector

برتری‌های استفاده از بلاکچین در رای‌گیری

با استفاده از بلاکچین، ضمن ناشناس ماندن هویت کاربران، قابلیت ردیابی رای وجود خواهد داشت. همچنین یکپارچگی شبکه و عدم امکان تغییر رای از مهم‌ترین مزیت‌های رای‌گیری نوین محسوب می‌شوند.

کاربران در هر نقطه‌ای که حضور داشته باشند، تنها با استفاده از دستگاه خود قادر به دادن رای خواهند بود. از این رو با حذف رای کاغذی کاهش چشمگیری در هزینه کاغذ و چاپ صورت می‌گیرد. همچنین به لطف ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین امکان دخالت هیچ حزب یا گروهی در نتایج رای‌گیری وجود ندارد.

چالش‌ها و محدودیت‌ها

اگرچه رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین نویدبخش است، اما با چالش‌ها و موانعی در ابتدا روبه‌رو خواهد بود. الزامات فنی و بنیان‌گذاری زیرساختی پیچیده از ابتدایی‌ترین نیازهای این شبکه به شمار می‌روند. همچنین ممکن است امکان گسترش این فناوری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از دولت‌ها با این فناوری مخالف خواهند بود. چراکه تقلب در انتخابات برای آن‌ها ممکن نخواهد بود. به‌روزرسانی قوانین و تطبیق آن‌ها با فناوری‌های نوین نیز پیش‌نیازی دیگر در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. علی‌رغم تمامی مشکلات و موانع موجود بر سر راه این فناوری، استفاده از آن همچنان برتری‌های بی‌شماری نسبت به رای‌گیری سنتی دارد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.