دانستنیهای علوم بانکی ( بازار سرمایه )

ارکان انتشار صکوک
در گذشته، شرکت‌ها بیشتر فرایند تامین مالی را از طریق بانک‌ها و با گرفتن تسهیلات انجام می‌دادند اما امروزه تامین مالی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تامین مالی از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق مختلف است.اوراق مالی اسلامی (صکوک) ابزار تأمین‌مالی ساختار یافته هستند. علت این نام‌گذاری این است که به روابط بین ارکان انتشار، جهت رسیدن به هدف اصلی انتشار اوراق که تأمین مالی برای بانی است، ساختار داده می‌شود.
در انتشار اوراق، رکنی وجود دارد به نام بانی که این رکن، رکن همیشگی انتشار اوراق است.بانی، شرکتی است که به منابع مالی احتیاج دارد.
سایر ارکانی که در ادامه توضیح داده می‌شوند جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز بانی فعالیت می‌کنند.
ناشر: ناشر، منتشر کنندۀ اوراق است و اولین کسی است که به انتشار اوراق مبادرت می‌ورزد. فقط و فقط نهاد واسط می‌تواند ناشر اوراق باشد.
ضامن: ضامن، اصل پول، بخشی از سود یا کل سود را تا سقف مشخص ضمانت می‌کند. اصولاً شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تأمین‌سرمایه، بیمه و هلدینگ می‌توانند در نقش ضامن حضور پیدا کنند. بانک‌ها نیز می‌توانند ضامن باشند.
عامل پرداخت: عامل پرداخت، سپرده‌گذاری مرکزی است.
عامل فروش: به کارگزاری که برای اولین بار اوراق را منتشر می‌کند، عامل فروش گفته می‌شود.
متعهد پذیره‌نویس: متعهد پذیره‌نویس تعهد می‌کند که در صورت به فروش نرسیدن تمامی اوراق، با قیمتی از قبل تعیین شده، تمامی اوراق به فروش نرسیده در بازار را خریداری کند.
بازارگردان: بازار گردان نقدشوندگی بازار را تضمین می‌کند.در بازارهای کم عمق و بازارهای که معاملات بر روی اوراق بهادار زیاد نیست، بازارگردان با نقشی که دارد به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند. نقدشوندگی به این معنا که افراد بتوانند اوراق خود را به راحتی به وجه نقد تبدیل کنند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.