لیندا یاکارینو مدیرعامل جدید توئیتر کیست؟ / ماموریت بزرگ خانم رئیس

به گزارش اقتصاد جوان نیوز لیندا یاکارینو، مدیر ارشد فروش تبلیغات NBCUniversal یعنی شرکت رسانه‌ای آمریکایی بوده که بارها در لیست افراد تاثیرگذار این حوزه قرار گرفته، اکنون تقریبا قطعی شده که مدیرعامل آینده توییتر است. بنابراین فردی از حوزه‌ای غیر از حوزه فناوری، مدیریت این شبکه اجتماعی را به عهده می‌گیرد.

به نظر می‌رسد ماسک که بارها از برنامه‌هایش برای درآمدزایی از توئیتر حرف زده است، با استخدام یک فرد موفق از حوزه رسانه، می‌خواهد این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را به درآمدزایی مورد نظرش نزدیک کند. سوابق درخشان خانم یاکارینو در امر درآمدزایی از رسانه نیز این ایده را تقویت می‌کند.

مدیرعامل جدید توئیتر؛ فردی از دنیای رسانه

بعد از اینکه ماسک اعلام کرد که از مدیرعاملی توئیتر کناره‌گیری می‌کند و در این زمینه در توئیتر یک نظرسنجی برگزار کرد و 57درصد از رای‌دهندگان هم به کنار رفتن او رای دادند، حالا به وعده خود وفا کرده و گفته است که مدیرعامل جدید تا شش هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد. او نامی از این مدیرعامل نبرده اما براساس داده‌های موجود لیندا یاکارینو، مدیرعامل توییتر خواهد شد.

وقتی ماسک از ترک کرسی مدیرعاملی توئیتر حرف زده بود، گزینه‌های زیادی برای این پست حدس زده شد؛ از سوزان ووجیتسکی مدیرعامل سابق یوتیوب و ماریسا مایر، مدیرعامل سابق یاهو گرفته تا شیوون زیلیس، یکی از مدیران ارشد استارتاپ تراشه‌های مغزی نورالینک خود ایلان ماسک. اما حالا نام یک نفر از دنیای رسانه برای سمت مدیرعاملی توئیتر در رسانه‌ها می‌چرخد و احتمالا گزینه قطعی و نهایی است.

مدیران عامل قبلی توییتر همگی از پیشینه فناوری برخوردار بودند، بنابراین اگر یاکارینو  نقش مدیریت عامل توئیتر را برعهده بگیرد، اولین باری است که مدیرعاملی از یک صنعت غیرفناوری این شرکت را رهبری می‌کند.

یاکارینو یک چهره قابل‌توجه در صنعت رسانه است. او بیش از 20 سال است که با NBCUniversal  کار می‌کند و سمت‌های مدیریتی مختلفی را بر عهده داشته و در حال حاضر مدیر ارشد فروش تبلیغات جهانی این شرکت رسانه‌ای است.

مدیرعاملی که برای تجاری‌سازی توئیتر می‌آید

لیندا یاکارینو فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی پن است و در رشته‌های هنرهای لیبرال و مخابرات درس خوانده است. کار خود را در ترنر برادکست سیستم آغاز کرد. جایی که در موقعیت‌های مختلف فروش و بازاریابی فعالیت می‌کرد. در سال 1999، به NBCUniversal ملحق شد و به سرعت در رتبه‌های بالاتر و مهمی در این شرکت قرار گرفت.

در سال 2007، یاکارینو به‌عنوان رئیس بخش فروش تبلیغات و سرگرمی در شرکت NBCUniversal  انتخاب شد. در این نقش، او مسئولیت تمام فروش‌های تبلیغاتی شرکت را برای برنامه‌های سرگرمی آن، از جمله پخش، کابلی و دیجیتال بر عهده داشت. او همچنین مسئول توسعه محصولات و پلتفرم‌های تبلیغاتی جدید بود.

اکنون او در NBCUniversal بر بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی سالانه نظارت دارد. اواز منتقدان فیسبوک و دیگر پلتفرم‌های دیجیتالی بوده و آن‌ها را پایین‌تر از کانال‌های تبلیغاتی می‌داند و سعی دارد غول‌های تلویزیونی را وادار به کنار گذاشتن درگیری‌ها و ایجاد انقلابی در عرصه تلویزیون است.

مدیر ارشد بخش فروش تبلیغات و مشارکت مشتریان در ان‌بی‌سی یونیورسال تلاش می‌کند با نوآوری، این تجارت تلویزیونی ۷۰ میلیارد دلاری را زنده نگه دارد.

این دقیقا همان پیشینه‌ای است که ایلان ماسک به خاطر آن یاکارینو را استخدام می‌کند. به نظر می‌رسد ایده این است که یاکارینو، بخش تجاری و تبلیغاتی توییتر را اداره کند، شرکتی که به یک شرکت رسانه‌ای معمولی نزدیک‌تر است تا یک شرکت رسانه‌های اجتماعی سنتی مانند فیس بوک یا اینستاگرام. در حالی که ماسک در سمتی در بخش محصول و مهندسی به کارش در توییتر ادامه خواهد داد.

با انتخاب یاکارینو، به نظر می‌رسد که ایلان ماسک از فرمول کلاسیک دره سیلیکون برای مدیریت سایت رسانه‌های اجتماعی خود پیروی می‌کند. اغلب، بزرگان فناوری، افرادی از جنس یک صنعت را استخدام می‌کنند تا بخش عملیاتی شرکت خود را اداره کنند، درحالی‌که آنها بر مهندسی و محصولات تمرکز می‌کنند. بنیانگذاران گوگل قبلا با استخدام اریک اشمیت این کار را انجام دادند. مارک زاکربرگ از همین فرمول در فیس بوک استفاده کرد، جایی که شریل سندبرگ، مدیر اجرایی قبلی، از جنبه تجاری شرکت مراقبت می‌کرد و موسس معروف آن یعنی خود زاکربرگ، بر محصولات متمرکز بود.

جمهوری خواهی؛ وجه مشترک ماسک و یاکارینو

یکی دیگر از دلایل احتمالی که ماسک می‌خواهد با یاکارینو کار کند، جمهوری‌خواه بودن هر دو طرف است. ضمن اینکه این انتخاب به احتمال همکاری ماسک با دونالد ترامپ در انتخابات آینده آمریکا دامن می‌زند.

ایلان ماسک در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به جناح راست و جمهوری خواهان در ایالات متحده نزدیک شده است. بنابراین، یک مدیرعامل توییتر که با دونالد ترامپ کار کرده است، کاملا با این تصویر مطابقت دارد.

یاکارینو پیش از این، یک دوره دو ساله در شورای ورزش دولت ترامپ حضور داشت. این احتمالا خبر خوبی برای دموکرات‌های آمریکا نخواهد بود که یک فرد نزدیک به ترامپ در راس مدیریت یک پلتفرم رسانه‌ای جهانی می‌نشیند.

همچنین یک ماه پیش، ایلان ماسک طی یک کنفرانس تبلیغانی در رویداد MMA در میامی و در کنار یاکارینو دیده شد. این دو برای بحث در مورد آینده بازاریابی در توییتر گرد هم آمده بودند. پس از مصاحبه با ماسک، یاکارینو به شدت از ماسک ستایش کرد و معتقد بود که توییتر به «آزادی بیان»، «پاسخگویی و «شفافیت نهایی» متعهد است.

با این حال، خانم یاکارینو در توییتر چندان فعال نیست یا می‌توان گفت که حداقل مانند ایلان ماسک نیست. قبل از اینکه شایعات انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل توییتر در اینترنت پخش شود، او تنها 7000 دنبال‌کننده داشت و چند روز بود که توییتی منتشر نکرده بود. البته شاید زمانی که او این نقش را به عهده گرفت، به اندازه رئیس فعلی فعال شود.

طوفان ایلان ماسک از خرید توئیتر تا کناره‌گیری از مدیرعاملی

ایلان ماسک خبر استخدام مدیرعامل جدید را روز پنجشنبه 11 مه در توییتر اعلام کرد. او در توییتی نوشت: «از اینکه اعلام کنم مدیرعامل جدیدی را برای توئیتر استخدام کرده‌ام، هیجان‌زده هستم. او تا 6 هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد! نقش من به سمت مدیر اجرایی و مدیر ارشد فناوری، نظارت بر محصول، نرم‌افزار و سیستم‌عامل تبدیل خواهد شد.

در‌حالی‌که ماسک فاش نکرد که مدیرعامل جدید توییتر چه کسی خواهد بود، اما به سرعت شایعاتی مبنی بر اینکه لیندا یاکارینو، مدیر ارشد فروش جهانی تبلیغات در ان بی سی یونیورسال، شخص مورد نظر اوست، منتشر شد. کارا سویشر، یک روزنامه‌نگار و یکی از منابع داخلی دره سیلیکون اظهار داشت که این شخص کسی نیست جز یاکارینو. به زودی، وال استریت ژورنال با گزارشی مبنی بر اینکه یاکارینو احتمالاً مدیرعامل جدید توییتر خواهد بود، این موج خبری را دنبال کرد.

درواقع، وال استریت ژورنال یکی از اولین نشریاتی است که گزارش داد یاکارینو در حال “مذاکره” برای تبدیل شدن به مدیرعامل جدید توییتر است. با این حال، هیچ تاییدیه‌ای از طرف NBCUniversal صادر نشده است. یاکارینو همچنین در مورد انتصاب خود به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر سخن گفته است.

پس از خرید 44 میلیارد دلاری توییتر، ماسک تغییرات قابل توجهی را در این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی اعمال کرده است. او چندین مدیر ارشد از جمله مدیرعامل یعنی پاراگ آگراوال، مدیر مالی و مشاور عمومی را اخراج کرد. علاوه بر این، ماسک اخراج‌های گسترده‌ای را انجام داده است، او ۷۵ درصد از نیروی کار توییتر را اخراج کرد و تعدیل محتوا و تغییرات محصول را به‌سرعت معرفی کرد. یکی از این تغییرات، تبدیل سیستم تأیید بخشی از یک سرویس اشتراک بهبودیافته بود.

در ماه نوامبر، مدیرعامل تسلا ادعا کرد که پس از خرید توییتر «کار زیادی» در سر دارد و در ماه دسامبر از کاربران توییتر نظرسنجی کرد تا نظرشان را در مورد اینکه آیا باید از سمت مدیرعاملی کنار برود یا نه، بپرسد. اکثریت پاسخ‌دهندگان موافق ترک این سمت بودند. ماسک در مورد اینکه در صورت کناره‌گیری از سمت خود چه کسی توئیتر را اداره می کند، شوخی کرد و اظهار داشت که به محض اینکه «کسی به اندازه کافی احمق برای تصاحب این پست» بیابد، استعفا می‌دهد. وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2023 یک مدیرعامل جدید را منصوب کند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.