محمد پیکانی، قهرمانی با عناوین بین المللی

 

محمد پیکانی متولد سال 1364 است. او اکنون یک بدنساز حرفه ای و مطرح در سطح  بین المللی و قرمان چند دوره مستر المپیا است که پیش از این در رشته های مختلفی فعالیت داشته است. زندگی ورزشی او از سن 9 سالگی با ورزش کشتی آغاز شد تا 16 سالگی ورزش کشتی را با استاد حسن میلانی ، استاد یوسف خلیل پور و استاد اسرافیل دودانگه کشتی بصورت جدی  تمرین کرد. از 16 سالگی به ورزش بوکس علاقه مند شد و بوکس را تا 25 سالگی تحت مربیگری استاد اصغر کریمی که بنظر پیکانی استاد اخلاق ، زندگی و مبارزه اش بوده، ادامه داده است. اما در این زمان بود که علاقه واقعی اش را در وزنه و بدنسازی پیدا کرد. در سن 25 سالگی بصورت حرفه ای رشته بدنسازی (پرورش اندام) را شروع نمود. او قهرمانی توابع کشتی قهرمانی استان تهران در بوکس و قهرمان کشوری ، استان البرزو استان تهران را در رشته پرورش اندام در کارنامه دوران نوجوانی اش دارد.

یکی از ورزش های بسیار محبوب و البته دشوار، ورزش بدنسازی است و نیاز به تلاش و کوشش بسیار زیادی دارد.  بدنسازی فرآیندی است که در آن فیبرهای عضلانی از طریق ترکیب تمرین، تنظیم دریافت کالری و با برنامه ریزی دقیق در تغذیه و تمرین توسعه پیدا می کنند. در بدنسازی باید تمرین کنید تا عضلاتتان را تمرین دهید، میزان مصرف کالری بدن را با توجه به هدفی که دارید کنترل کنید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید تا ماهیچه ها بتوانند خودشان را بازسازی کنند.

البته بدنسازی ورزشی بسیار رقابتی است که ورزشکاران حرفه ای در این رشته در مسابقات مختلفی در سطح ملی و جهانی شرکت می کنند و در عناوین متعددی به رقابت می پردازند.  نخستین حضور پیکانی در مسابقات جهانی مستر المپیا Mr. Olympia)) مربوط به سال 1398 شمسی در کشور چین است که او در آن موفق به کسب عنوان قهرمانی نائب قهرمانی شد. پیکانی در سال 1401 نیز  موفق به دریافت مقام اول مسابقات جهانی مستر المپیا در پاکستان گردید.

پیکانی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی (فیزیولوژی و تغذیه ورزشی) و شاغل در بانک ملی ایران است . با وجود اشتغال به کار، از تمام وقت آزادش برای تمرین بدنسازی استفاده می کند. هر روز از ساعت 3 بامداد تمرینات هوازی را آغاز می کند و سپس صبح زود به بانک می رود و مجددا در غروب همان روز به ادامه تمریناتش می پردازد. بدنسازی هم مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر قوانین خاصی دارد که با رعایت این قوانین می‌توان امید به پیشرفت بیشتری در این رشته ورزشی داشت. نظم و انضباط شدید در تغذیه و تمرینات، خواب و استراحت و حتی نوع پوشش و لباس فقط برخی از این مقررات هستند.

او معتقد است که در این مسیر دشوار، میانبر وجود ندارد و داشتن اراده‌ قوی و تمرینات مکرر و ثابت تنها راه ممکن است. به همین جهت است که بدنسازی یک هدف کوتاه‌مدت نیست، بلکه یک سبک زندگی به حساب می‌آید. برای کسب نتایج عالی در بدنسازی، بدنساز  باید بسیاری از جنبه‌های زندگی خود را تغییر دهد و خیلی از چیزها را فدا کند. البته در این میان، تعادل هم بسیار مهم است. تعادل به عنوان یکی دیگر از اصول مربوط به زندگی یک بدنساز از دو جهت مورد توجه است. هدف اول از تعادل ایجاد یک اندام عضلانی مناسب و متقارن است و دومین هدف مربوط به ایجاد تعادل بین تمرینات و تمام موارد مهم زندگی در دیگر زمینه‌هاست.او نقش خانواده را نیز بسیار پررنگ و پراهمیت می داند، در مورد خودش او موفقیت هایش را مدیون همسر فداکار، پدر و مادر دلسوز و دوستان و آشنایانی می داند که مشوق او در این کار بوده اند.

مصاحبه با محمد پیکانی قهرمان بین المللی بدنسازی و مقام آور مسابقات مستر المپیا 2022 پاکستان

پیکانی بر این عقیده است که فروتنی یک اصل اساسی در بدنسازی است زیرا اگر در بدنسازی  محتاج توجه دیگران باشیم، افراد به سرعت متوجه خواهند شد. بنابراین اگر به دنبال این باشیم که هرکجا که می‌رویم، با عضلات خود جلب توجه کنیم فقط خود را تنزل داده ایم.

حقیقت این است که هرچه نتایج بهتری داشته باشیم، نیاز کمتری برای اثبات خود به دیگران خواهیم داشت. او می گوید که اگر می‌خواهیم احترام حقیقی را از آن خود نماییم، باید بر روی تمرینات و تلاش خود تمرکز کنیم و به عنوان یک اصل از زندگی یک بدنساز فروتنی را در پیش بگیریم. از سوی دیگر او احترام را در ورزش بدنسازی یک اولویت می داند به این معنا که در حوزه بدنسازی در پی آن هستیم تا یک جامعه ای قوی و سالم بر پایه ‌احترام و پشتیبانی یکدیگر داشته باشیم. در زمان‌های قدیم، احترام و صمیمیت از اصول زندگی یک ورزشکار به حساب می‌آمد؛ امروزه اگرچه جمعیت اجتماع بدنسازی به سرعت در حال افزایش است اما متاسفانه این رویکرد کم رنگ شده است. او به شاگردانشان همواره توصیه می کند که به اطرافیانتان احترام بگذارید چون همه‌ افراد، ضعف‌ها و مشکلات مخصوص به خود را دارند؛  به جای قضاوت دیگران از آنها پشتیبانی کنید. هرچه بیشتر به یکدیگر احترام بگذارید و از یکدیگر بیاموزید، پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.