پیش‌‌بینی بورس هفته دوم اردیبهشت (اینفوگرافیک)

به گزارش اقتصاد جوان نیوز بورس تهران در اولین ماه امسال، روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و توانست بازدهی بیش از 18 درصدی را ثبت کند.

پس از ثبت این رشد، اولین هفته کاری اردیبهشت ماه با تعطیلات آغاز شد. شاخص کل هفته گذشته روی عدد دو میلیون و 324 هزار واحدی قرار گرفت و در پایان این هفته به رقم دو میلیون و 365 و هزار واحدی رسید و توانست بازدهی 1.7 درصدی را ثبت کند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که این هفته بازار به واسطه تعطیلات تنها سه روز معاملاتی داشت؛ اما در سه روز توانست به صورت متعادل حرکت کند و منفی‌های سنگینی را تجربه نکند.

از سوی دیگر شاخص هم‎‌وزن بازار نیز با رسیدن به محدوده 786 هزار واحدی توانست بازدهی 3.3 درصدی را کسب کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران از ابتدای سال جدید تا به امروز خریدار سهام خرد و کوچک بازار هستند و بازدهی این سهام بیش از سهام شاخص است و به نوعی بورسی‌ها توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری کم، بازدهی بسیار خوبی داشته باشند.

شاخص فرابورس نیز با تراز 28 هزار و 743 واحدی، بازدهی 1.8 درصدی را در اولین هفته اردیبهشت ماه برجای گذاشت.

پیش بینی بورس

پیش‌بینی بورس در هفته جدید

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در خصوص پیش‌بینی بورس به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به شدت گرفتن عرضه‌ها بر اساس نگاه بازارساز و با توجه به روند گرفتن دلار و طلا كه احتمالا باعث خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازار ارز و طلا در هفته پيشرو خواهد شد و در نهایت بورس معاملاتی متعادل خواهد داشت.»

شهیر محمدنیا، کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی نیز در این خصوص اظهار کرد: «با تحرکاتی که در قیمت دلار آزاد در این هفته داشتیم و اختلاف بیشتری که با دلار نیمایی پیدا کرده به نظر می‌آید که تقاضا در بازار سرمایه همچنان بیشتر از فشار عرضه باشد به خصوص که تحرکات خوبی هم در بورس کالا در این هفته دیده شد. ارزش معاملات خرد سهام همچنان ارقام خوبی رو نشان می‌دهد و  جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه قوی و امیدوارکننده است و شاهد ثبت رکوردهای تاریخی هستیم. بنابراین انتظار داریم که هفته آینده بازار مثبت باشد و چرخشی به سمت سهم‌های دلاری و صنایع کوچک دیده شود.»

هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص به تجارت‌نیوز گفت: «گزارشات شرکت‌ها، ارزش ‌‌و حجم معاملات و نمادهای ارزنده با کمترین رشد قیمت، گرایش سرمایه‌گذار به سمت بازار را تقویت می‌کند. جذابیت بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی در حال حاضر بیشتر شده
لذا جذب نقدینگی هر چه بیشتر به بازار سرمایه می‌تواند حتی آرام آرام به نفع اقتصاد کشور باشد.»
وی ادامه داد: «اقدامات و تصمیمات هر چند کوچک در جهت اصلاح زیرساخت‌های بازار، مخصوصا در سال ۱۴۰۲ می‌تواند به بهبود اعتمادهای از دست رفته کمک کند. با وجود متغیرهای بنیادی پرریسک، با انتخاب نمادهای قوی در کنار رعایت مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری، می‌توان این ریسک ها را کاهش داد.»
این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: «با توجه به تداوم تورم در سال ۱۴۰۲، رشد نرخ فروش در صورت‌های مالی اکثر شرکت‌ها مشهود است. اما هنر شرکت رشد حجم تولید و در راستای آن رشد حجم فروش است.»
عصمت پناه گفت: «لذا شرکت‌هایی همچنان در بازار وجود دارند که هر دو متغیر در آنها مشاهده می‌شود و انتخاب مناسبی به دلیل حاشیه سود خوب امن برای سهامداران است.»
وی با اشاره به قیمت‌های جهانی تشریح کرد: «رشد نرخ ارز و احتمال رشد قیمت های جهانی در آینده نیز موثر بر سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌های مربوطه خواهد بود. لذا به دلیل اینکه سهامدار آینده شرکت را می‌خرد. با وجود تمام ابهامات در بازار می‌تواند سراغ شرکت‌هایی برود که تقریبا تمام این مولفه‌ها، در آنها پر رنگ هستند
بازار سرمایه در این مدت ثابت کرد فاندامنتال با کیفیت شرکت‌ها بسیار به سهامداران کمک کرده است. توصیه می‌شود سهامداران این روزها تحت جو مثبت بازار، هیجانی خرید و فروش نکنند و با مطالعه صورت‌های مالی و بررسی فاند شرکت اقدام به ورود کنند.»
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «روند بازار همچنان متعادل رو به مثبت آرام همراه با ریز نوسانات اصولی و طبیعی است. احتمالا این هفته تقاضا به سمت صنایع بزرگ‌تر و شرکت‌هایی که نسبت به روند بازار و بقیه نمادها، حرکت آرام‌‌تر و لاک پشتی داشته‌اند و رشد آنچنان نکرده اند، تمایل نشان خواهد داد.»

با توجه به نظرات کارشناسان به نظر می‌رسد که بازار در هفته متعادل و نوسانی باشد. البته با توجه به رشدهای اخیر شاخص این روند لازمه بازار برای رسیدن به تعادل بیشتر است.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.