پیش بینی بورس چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 / بازار سهام درگیر حباب است؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، پس از استارت بورس در دقایق ابتدایی، شاخص کل روند دو روز قبل خود را ادامه داد و افت 50 هزار واحدی را روی تابلو ثبت کرد. اما رفته رفته عرضه‌ها در سهم‌های شاخص‌ساز کاهش یافت و شاخص کل توانست نفسی تازه چاق کند. با وجود اینکه عموم بازار نیز از عرضه‌های سنگین فاصله گرفت اما افت 2.6 درصدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد روند نزولی بازار هنوز به پایان نرسیده است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام در حالی که روز گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده بود، امروز دوباره به سطوح قبلی خود بازگشت و در نهایت امروز ارزش معاملات 22هزار و 600 میلیارد تومانی در بورس تهران به ثبت رسید.

یکتانت

حباب این‌بار در بازار سرمایه؟

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از ابتدای روند صعودی که در آبان 1401 آغاز شد، تا پیش از اصلاح هفته جاری، در 122 روز کاری، نزدیک به 105 درصد رشد را برای اهالی بازار سرمایه به ارمغان آورده است. در سوی دیگر، در مدت مشابه، نماگر هم‌وزن بورس، که نماینده سهام کوچک و متوسط بازار است، رشدی 145 درصدی را تجربه کرده است.

در این میان، تعداد زیادی از نماد‌ها یافت می‌شود که بیش از مقادیر میانگین بازار و حتی بالای 200 درصد رشد داشته اند. از طرفی از ابتدای سال جدید تا اینجا، رالی صعودی بازار سرمایه یک نفس و بدون استراحت صورت گرفته است. تمام این موارد در کنار هم باعث شده است تا ایده حبابی بودن رشد سهام در میان اهالی بازار شکل گیرد. اما این تئوری تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

خاندوزی، وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای بیان داشت:« برآورد‌های کارشناسی شده و شاخص‌های تحلیلی بازار سرمایه، هیچ‌کدام نشانی از نگرانی در رابطه با حبابی بودن بورس تهران ندارد.»

وی همچنین گفت:«بورس در حال طی کردن مسیر طبیعی خود است و وجود موج‌های اصلاحی پس از رشد خوب بازار منطقی است.»

با بررسی پارامتر‌های بنیادی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نظیر تراز بانکی و افزایش کارمزد‌ها در این گروه یا سود‌سازی شرکت‌ها در کنار پارامتر‌های اقتصاد کلان مانند نرخ تورم ماهیانه و رشد نقدینگی، متوجه ارزندگی بازار خواهیم شد.

p/e ttm بازار در حال حاضر در کانال 11 تا 12 در نوسان است و اصلاح جاری بورس باعث تعدیل این نسبت مالی شده است.

البته نمی‌توان انکار کرد که همانند رشد بازار در 6 ماهه ابتدایی سال 99، برخی نماد‌ها در بازار وجود دارند که با انگیزه سفته‌بازی بالا رفته‌اند و حباب دارند اما کلیت بازار این‌گونه نیست.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به تمام این موارد و اصلاح 10 درصدی کلیت بازار در روز‌‌های گذشته به نظر می‌رسد در دو روز انتهایی هفته، شیب عرضه‌ها به مرور کاهش یابد و در نهایت در موج بعدی صعود، هیجان از تصمیمات اهالی بازار سرمایه حذف شود. این اتفاق به معنی آن است که راه سهام ارزنده از سهامی که ارزندگی کمتری دارند، جدا خواهد شد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.