کاهش آمار چک‌های برگشتی در مهر ۱۴۰۲/ میزان استفاده از چک باز هم صعودی شد

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، بانک مرکزی به تازگی جدیدترین آمارها از وضعیت چک‌های مبادله‌ای مربوط به مهر ماه سال 1402 را در وبسایت رسمی خود به‌روزرسانی کرده که داده‌های این گزارش حاکی از آن هستند که میزان استفاده از چک در مبادلات برای سومین ماه متوالی نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

همچنین یکی دیگر از بخش‌های مهم این گزارش، مربوط به نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌هاست که با استناد به داده‌های بانک مرکزی، در نخستین ماه پاییز امسال، آمار چک های برگشتی هم از نظر تعداد و هم از حیث مبلغ چک‌ها، برای دومین ماه متوالی کاهشی شده است. این در حالیست که ارقام مذکور از اسفند سال گذشته تا شهریور ماه امسال، در روندی صعودی قرار گرفته‌اند.

چک مهر

افزایش 7.3 درصدی استفاده از چک

آمار و ارقام گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهند که در مهر ماه سال جاری در مجموع نزدیک به هشت میلیون فقره چک دست به دست شده که این میزان در مقایسه با شهریور ماه امسال، 7.3 درصد افزایش یافته است. به علاوه ارزش این چک‌های مبادله شده نیز نسبت به ماه گذشته رشدی 7.1 درصدی را ثبت کرده و در مهر ماه به بالغ بر 505 میلیارد تومان رسیده است.

تمرکز چک‌ها در ۳ استان

بر اساس جدیدترین داده‌ها از وضعیت چک‌های مبادلاتی، در مهر ماه بیش از 2.5 میلیون فقره معادل 31.7 درصد از کل چک‌ها در استان تهران رد و بدل شده است. به علاوه، سهم 10.5 درصدی اصفهان و 7.1 درصدی خراسان رضوی از تعداد چک‌های مبادله شده در مهر ماه نیز سبب شده که تقریبا نیمی از از کل چک‌ها در این سه استان مبادله شوند.

بررسی مبلغ چک‌ها نیز حاکی از آن است که این سه استان حدود 62 درصد از کل چک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند؛ پایتخت‌نشینان در این مدت 247.5 هزار میلیارد تومان چک که 48.9 درصد از کل چک‌های مبادله شده در کشور است را مبادله کرده‌اند و سهم شهروندان اصفهان و خراسان رضوی از مبلغ کل چک‌ها نیز به ترتیب 7.6 درصد و 5.4 درصد ثبت شده است.

کاهش یک واحد درصدی تعداد چک‌های برگشتی

نگاهی به وضعیت چک های برگشتی نیز حاکی از آن است که در مهر ماه امسال بیشتر از 661 هزار فقره چک معادل 8.3 درصد از کل چک‌ها، پاس نشده‌اند. از نظر مبلغ نیز در این مدت بالغ بر 62.2 هزار میلیارد تومان چک که 12.3 درصد از کل چک‌ها را شامل می‌شوند، برگشت خورده‌اند. به این ترتیب، نسبت تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی نسبت به شهریور امسال به ترتیب یک واحد درصد و 1.8 درصد افت کرده‌اند.

کدام استان‌ها بیشترین آمار چک برگشتی را دارند؟

بررسی داده‌های چک های برگشتی به تفکیک استان‌های کشور نیز نشان می‌دهد که استان کهگیلویه و بویراحمد با 11.5 درصد، همچنان بیشترین آمار برگشت خوردن چک‌ها را به خود اختصاص داده و استان‌های کردستان و لرستان، هر یک با 10.1 درصد چک برگشتی، در ادامه این فهرست قرار گرفته‌اند.

در مقابل اما کمترین چک های برگشتی در سه استان گیلان با 6.1 درصد، خوزستان با 6.8 درصد و دو استان قم و کرمانشاه، هر کدام با 7.1 درصد صادر شده است. در استان تهران نیز حدود 206 هزار فقره چک به ارزش 27.5 هزار میلیارد تومان برگشت خورده که این ارقام از نظر تعداد 8.1 درصد و از نظر مبلغ 1.1 کل چک‌های برگشت خورده هستند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.