وضعیت معاملات بهبود می‌یابد؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، هم‌اکنون بازار مسکن مانند دیگر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر تورم به‌عنوان درد مزمن اقتصاد ایران و افزایش قیمت‌ها -به‌ویژه در سالی که گذشت- با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این بخش مولد با وجود گرانی حالا از دسترس خرید مردم خارج شده و همین موضوع موجب شد تا تعداد معاملات در سال 1401 نسبت به سال‌های قبل با کاهش قابل توجهی همراه شود.

سرنوشت مسکن در سال 1401

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن، در مورد روند بازار در سال 1401 به تجارت‌نیوز گفت: با وجود اینکه سال گذشته انتظار مفصلی در بازار مسکن وجود داشت، به طور میانگین ماهانه 6 تا هفت درصد افزایش قیمت داشتیم، بعضی مواقع نیز تا گشایشی در زمینه اقتصادی صورت می‌گرفت رونق در معاملات پیش می‌آمد.

او ادامه داد: ضمن آنکه بازار مسکن به‌مرور در حال خروج از وضعیت رکودی است و بخش‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود نشان داده‌اند. به طور مثال خانه‌های کوچک، حاشیه شهر، خانه‌های میانی و بالای شهر و همچنین خانه‌های کلنگی هر کدام نقش‌های مختلفی دارند.

ستاریان همچنین بیان کرد: پیش از این اینگونه بود که کل بازار مسکن در رکود فرو می‌رفت، در حالی که در چند ماه اخیر تنها بخش کلنگی در رکود فرو رفت و علت هم این بود که همه از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن واهمه داشتند.

او همچنین گفت: از سوی دیگر در انواع آپارتمان خرید و فروش وجود داشته است. حدود دو ماه پیش خرید و فروش آپارتمان‌های کوچوک نسبتا بالا بوده، اما در بخش‌های گران‌تر شهر این‌گونه نبوده است. ماهیت رکود تقریبا در بخش مسکن مانند سال‌های قبل نیست که چند سال تمام بخش‌های مسکن در رکود قرار بگیرند.

وضعیت پیش روی بازار مسکن

این کارشناس مسکن همچنین در مورد وضعیت پیش روی بازار توضیح داد: امسال نیز تقریبا مشابه همین وضعیت را داریم و رشد فزاینده‌تری پیش‌بینی می‌شود. به دلیل تولید پایینی که سال قبل وجود داشت و قاعدتا این کسری در تولید به سال‌های قبل اضافه خواهد شد رشد فزاینده بیشتری در بخش مسکن وجود خواهد داشت.

او ادامه داد: رونق بازار مسکن نیز به بخش‌های مختلف اقتصادی بستگی خواهد داشت و به همین نسبت معاملات در این بخش‌ها خود را نشان می‌دهند.

البته این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند با وجود ادامه‌دار بودن شیب گرانی در بازار مسکن، تا چندماه آینده بازار در رکود فرو می‌رود.

کارشناسان می‌گویند تا زمانی که مشکلات اساسی اقتصاد کلان مانند تورم بهبود نیابد، بازار مسکن هر چند با فاصله دنباله‌رو آن است و امسال خرید خانه از سال قبل نیز برای مردم سخت‌تر خواهد بود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.