استفاده روسیه و ایران از استیبل کوین برای تجارت و دور زدن تحریم

در 16 ژانویه، گزارش‌هایی از روسیه منتشر شد که نشان می‌داد این کشور قصد دارد یک استیبل کوین مشترک با ایران برای استفاده در تجارت فرامرزی ایجاد کند.

استفاده روسیه و ایران از استیبل کوین

این گزارش‌ها حاکی از آن است که این استیبل‌کوین دارای پشتوانه طلا خواهد بود و روسیه را قادر می‌سازد تا هزینه وارداتی از ایران را در مواجهه با محدودیت‌های شدید بانکی که هر دو کشور به دلیل تحریم‌ها با آن مواجه هستند، بپردازد.

این برای اولین بار نیست که از یک ارز دیجیتال جدید برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌شود. در سال 2018، دولت ونزوئلا رمز ارز پترو را برای تسویه واردات نفت در شرایط تحریم ایجاد کرد و در عین حال وابستگی به دلار آمریکا را کاهش داد.

این خبر هنوز توسط منابع خارج از روسیه تایید نشده است و مشخص نیست که آیا این اقدام پیشنهادی به طور رسمی توسط دولت هر یک از این کشورها مورد تایید قرار گرفته است یا خیر.

این گزارش‌ همچنین نشان می‌دهد که روسیه تا زمانی که چارچوب قانونی و نظارتی پیشنهادی برای ارزهای دیجیتال را نهایی نکند، چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد.

همانطور که تحقیقات قبلی Elliptic نشان می‌دهد، ایران از سال 2018 از ذخایر عظیم انرژی خود برای استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم ها استفاده کرده است و در این فرآیند بالغ بر 1 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است.

سال گذشته، ایران اذعان کرد که از بیت کوین برای پرداخت هزینه واردات استفاده کرده است تا با این روش به نوعی تسویه حساب خارج از سیستم بانکی را انجام دهد.

روسیه، به نوبه خود، رویکرد متفاوتی با کریپتو داشته است و در مقطعی به سمت ممنوعیت آن گرایش داشت.

با این حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و متعاقب آن تحمیل تحریم‌های گسترده، مسکو موضع بازتری اتخاذ کرده است و یک چارچوب قانونی پیشنهادی را ارائه کرده که از طریق آن استفاده از کریپتو در تسویه تجارت بین‌المللی مجاز خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز علناً اعلام کرده است که این کشور به دلیل ذخایر انرژی خود می‌تواند در استخراج بیت‌کوین مزیت رقابتی ایجاد کند.

در همین رابطه در آوریل 2022، خزانه داری ایالات متحده، BitRiver، یک شرکت معدنی روسی را در تلاشی آشکار بر استخراج بیت کوین و دور زدن تحریم ها تحریم کرد.

بر اساس این تحولات، پروژه تسویه حساب پایدار از طریق رمزارز روسیه و ایران دور از انتظار نیست.

البته هر گونه تلاشی بدون شک با پاسخ ایالات متحده مواجه خواهد شد. همانطور که در مارس 2018 شهروندان آمریکایی از معامله با پترو در پاسخ به تلاش های ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتال منع شدند.

صرف نظر از اینکه این استیبل کوین ایران و روسیه با پشتوانه طلا به ثمر بنشیند یا خیر، این خبر یادآوری مهمی برای صرافی‌های ارز دیجیتال و موسسات مالی در مورد نیاز به انجام اقدامات پیشگیرانه از تحریم‌ها است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.