تدوین دفترچه راهنمای رمزارز ملی توسط صندوق بین‌المللی پول

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز با رشد علاقه تمامی کشور‌های جهان به ساخت رمزارز ملی (CBDC) و رشد تقاضا برای دارایی‌های دیجیتال، صندوق بین‌المللی پول (IMF) تصمیم به تدوین و انتشار کتاب راهنمایی در این‌باره گرفته است. بو لی، مدیر ارشد این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که به دلیل حجم تقاضای بالا توسط کشور‌ها، این دفترچه راهنما که جزئیات دقیقی را پوشش می‌دهد، به‌زودی منتشر خواهد شد.

تقاضا برای انتشار کتاب راهنمای رمزارز ملی

با رشد تقاضا برای ساخت رمزارز ملی، بیش از ۳۰ کشور جهان به صورت رسمی در دو سال اخیر، از صندوق بین‌المللی پول، درخواست کمک در‌ این‌باره کرده‌اند. از نظر بو لی، توسعه ظرفیت‌‌های رمزارز ملی برای کشور‌ها، ضروری است.

https://cdn.yektanet.com/assets/templates/iframe/banner_template.html?v=202303014023

بو لی از سپتامبر سال 2021 در صندوق بین‌المللی پول در این مدیر اجرایی حضور دارد. بر اساس آمار منتشر شده در فوریه 2023، کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه بیشترین تقاضا برای دریافت راهنمای رمزارز ملی را داشته‌اند.

رمزارز ملی

جزئیات دفترچه راهنما

طراحی نامناسب پروژه رمزارز ملی می‌تواند ریسک‌های زیادی را به همراه داشته باشد، اما طراحی و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند باعث افزایش کارایی سیستم پرداخت و ثبات بخش مالی کشور شود. این دفترچه راهنما می‌تواند در جهت توسعه ظرفیت کشور‌ها برای طراحی و توسعه رمزارز ملی به نهاد‌های کشور کمک ورزد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این کتاب به صورت توصیفی و نه تجویزی تدوین خواهد شد و شامل اطلاعات، تجارب درباره رمزارز ملی و یافته‌های عینی خواهد بود.

این دفترچه راهنما در طی چهار تا پنج سال برای انتشار آماده خواهد شد و از تجارب کشور ژاپن در آن استفاده خواهد شد. همچنین، مباحث سیاست‌گذاری و فنی در 20 فصل در اختیار کشور‌ها قرار خواهد گرفت. ممکن است که هر سال حدود ۴-۵ فصل از این دفترچه راهنما منتشر شود.

وضعیت توسعه رمزارز ملی در کشورها

بر اساس آخرین به‌روزرسانی نقشه وبسایت cbdctracker در 13 آپریل سال 2023 میلادی، می‌توان دید که کشورها با رنگ قرمز برنامه طراحی رمزارز ملی خود را کنسل کرده‌اند. کشورهای با رنگ سبز مراحل تحقیقاتی هستند و کشورهای بنفش‌رنگ در مراحل پایانی تحقیقات خود قرار دارند. کشورهای نارنجی در حال اجرای مرحله آزمایشی و کشورهای آبی رنگ طرح رمزارز ملی خود را اجرا کرده‌اند.

ایران در حال حاضر در مراحل پیشرفته تحقیقات خود قرار دارد. کشورهای جامائیکا و باهاما تنها کشورهایی هستند که رمزارز ملی خود را به صورت عمومی عرضه کرده‌اند.

نقشه رمزارز ملی
نقشه وضغیت پروژه رمزارز ملی کشورها – آپریل 2023

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.