سهم خانوارها از وام‌های بانکی افزایش یافت/ پرداخت 1,357 هزار میلیارد تومان تسهیلات تا پایان تیر ماه

بانک مرکزی اخیرا با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به وام‌های پرداخت‌شده توسط بانک‌ها تا پایان تیر ماه سال 1402 را به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت را منتشر کرد.

بررسی این گزارش نشان‌دهنده آن است که در چهار ماه نخست سال جاری بانک‌ها بیش از هزار و 357 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایشی 300 هزار میلیارد تومانی، معادل 28.8 درصد را رقم زده است.

وام‌های پرداختی تا پایان تیر ماه 1402 به تفکیک بخش‌های اقتصادی
وام‌های پرداختی تا پایان تیر ماه 1402 به تفکیک بخش‌های اقتصادی

 افزایش سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی که بر اساس اطلاعات ارسالی بانک‌ها استخراج شده‌اند، حاکی از آن هستند که در مدت زمان مورد بررسی، هزار و 122 هزار میلیارد تومان معادل 82.8 درصد از کل تسهیلات اعطایی، به صاحبان کسب‌وکارها اعم از حقیقی و حقوقی پرداخت شده است.

همچنین 234 هزار میلیارد تومان وام معادل 17.2 درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوارها تعلق یافته است.

مقایسه این ارقام با آمار خرداد ماه نشان می‌دهد که سهم خانوارها از وام‌های بانکی در تیر ماه با افزایش 2.4 واحد درصدی همراه شده و از سوی دیگر، سهم کسب‌وکارها از تسهیلات به همین میزان کاهش یافته است.

بخش خدمات همچنان در صدر وام‌گیرندگان

تفکیک تسهیلات دریافتی صاحبان کسب‌وکار از بانک‌ها، به بخش‌های اقتصادی دریافت‌کننده این وام‌ها، نشان‌دهنده آن است که با وجود کاهش سهم بخش خدمات از تسهیلات بانکی نسبت به ماه‌های گذشته، این بخش همچنان با 39.7 درصد، بیشترین وام‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از بخش خدمات، بخش صنعت و معدن قرار دارد که 38.5 درصد از وام‌ها را تصاحب کرده و بخش بازرگانی با 10.8 درصد، کشاورزی با 69 درصد و مسکن و ساختمان با پنج درصد در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

تسهیلات پرداختی به کدام سو رفتند؟

طبق گزارش بانک مرکزی، از میان همه وام‌های که از سوی شبکه بانکی به کسب‌وکارها پرداخت شده است، 76.5 درصد آنها برای تامین سرمایه در گردش این کسب‌وکارها، 17.2 درصد به‌منظور ایجاد کسب‌وکارهای جدید و 4.4 درصد با هدف توسعه آنها پرداخت شده است. باقی تسهیلات نیز سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی هدف وام‌های پرداخت شده به خانوارها نیز نشان‌ می‌دهد که تسهیلات خرید کالای شخصی با 35.4 درصد، بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به ترتیب معادل 19.9 درصد و 18.4 درصد ثبت شده است. تسهیلات تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز و فرزندآوری نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

333 همت وام خرد پرداخت شد

طبق داده‌های بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی طی چهار ماه نخست امسال، بیش از 312 هزار میلیارد تومان معادل 23 درصد از کل وام‌ها، در قالب تسهیلات خرد کمتر از 300 میلیون تومان پرداخت شده‌اند.

به علاوه، 21.5 هزار میلیارد تومان نیز در قالب کارت‌های اعتباری به خانوار تعلق گرفته که با احتساب آنها، کل تسهیلات خرد به 333 هزار میلیارد تومان رسیده و سهم بخش خانوار از کل وام‌ها، از 17.2 درصد به 18.5 درصد افزایش می‌یابد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.