سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP در برنامه توسعه/ کنگره زیست‌بوم موبایل در دی ماه برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان ، صبح امروز نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست‌بوم موبایل در ساختمان سازمان توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت برگزار شد. این نشست که با حضور مدیران وزارت صمت، وزارت ارتباطات و مدیران بخش خصوصی و سایر نهادهای دولتی برگزار می‌شد، تصمیماتی برای برگزاری کاربردی و ایجاد پنل‌های تخصصی، همچنین معرفی فرآیند رتبه‌بندی واردکنندگان، معرفی فرآیند رتبه‌بندی خدمات پس از فروش و معرفی شاخص‌های جایزه ملی زیست‌بوم موبایل کشور اتخاذ کرد. 

محمدرضا عالیان، دبیر این کنگره، در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص زمان برگزاری آن گفت: مطابق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته این امید وجود دارد که کنگره بتواند برنامه خود را در دی ماه برگزار کند.

وی در خصوص محورهای برگزاری این کنگره توضیح داد: محورهایی که قرار است امسال برگزار شود حول اقتصاد دیجیتال و موبایل هستند. امروز هیچ صنعت، فناوری و خدمتی وجود ندارد که خارج از بستر اینترنت و موبایل فعالیت کند. جهان‌شمولی خدمات و سرویس‌هایی که روی موبایل ارائه می‌شود، می‌تواند تمام ذی‌نفعان اکوسیستم موبایل را تعریف کند. تمام صنایع و کسب‌وکارهایی که به نوعی از فناوری موبایلی بهره می‌برند برای ارائه خدمات می‌توانند در این کنگره حضور داشته باشند.

سهم 15 درصدی اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه

عالیان درباره اهمیت زیست‌بوم موبایل کشور تشریح کرد: از کل سهم تولید ناخالص کشور، ٧.۶ درصد به اقتصاد دیجیتال اختصاص دارد. طبق برنامه توسعه قرار است تا سال ١۴٠۶ سهم اقتصاد دیجیتال در کشور به ١۵ درصد برسد. این سهم در کشورهای پیشرو ۲۵ تا ۳۰ درصد است؛ سهم اقتصاد دیجیتال ایران از میانگین سهم جهان و حتی چند کشور همسایه هم کمتر است.

دبیر کنگره اکوسیستم موبایل درباره سایر برنامه‌های این کنگره گفت: امسال 10 پنل طراحی شده است که احتمالاً شورای سیاست‌گذاری تا دو روز آینده عناوین آن را مشخص کند. این درحالی است که سال گذشته نام کنگره، کنگره موبایل بود، اما چون قرابت نامی با کنگره موبایل بارسلون داشت، تصمیم آن شد که نام آن تغییر کند. ضمن آنکه رویکرد امسال کنگره، اکوسیستمی است و از نام کنگره زیست‌بوم موبایل استفاده شده است.

او درباره مشوق‌هایی که به شرکت‌کنندگان در رتبه‌بندی جایزه ملی زیست‌بوم موبایل تخصیص داده می‌‌شود عنوان کرد: تسهیل در تخصیص ارز، افزایش ستاره‌‌های اینماد، اعطای تسهیلات بانکی، کمک به بازاریابی محصولات، معافیت گمرکی، اعطای تسهیلات مالی، سرمایه‌گذاری و غیره از مواردی است که به برترین‌های زیست‌بوم موبایل اعطا می‌شود.

ارتباط اجزای زنجیره موبایل

سعید رسول‌اف، دبیر علمی این کنگره، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره اهداف گنگره زیست‌بوم گفت: این کنگره با هدف هم‌افزایی بین اجزای مختلف اکوسیستم موبایل برگزار می‌شود و دنبال این هستیم از تولیدکنندگان سخت‌افزار تا واردکنندگان که مصداق آن موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌شود با لایه‌های مختلف اکوسیستم مانند اینترنت ثابت، اینترنت همراه و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ارتباط بگیرند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش این لایه که باید برای هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرا کنند مجموعه‌هایی هستند که اپلیکیشن‌های پرکاربرد ارائه می‌کنند. فروشگاه‌های آنلاین و حمل‌ونقل بخشی از این‌ها هستند که تلاش می‌شود تا این گروه‌ها به مرحله نهایی این زنجیره که خودکاربر می‌شود وصل شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد: همزمان باید کارهایی برای کاربران انجام شود که شامل آموزش، ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش مسائل امنیتی است. در نهایت سعی می‌شود این لایه‌ها کنار یکدیگر جمع شوند تا چالش‌های اقتصاد با هزینه کمتر برطرف شود تا بازار بزرگ‌تری ایجاد شود. 

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.