انتشار کتاب روش‌ها و نهادهای حل و فصل اختلافات غیردولتی (اختلافات تجاری نفت و گاز)

به گزارش “اقتصاد جوان” در معرفی این کتاب آمده است: افزایش ارتباطات و رشد روز افزون معاملات تجاری بین المللی، موجب تحولاتی گسترده و عمیق در تجارت بین الملل شده است. تجارت یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار بوده و از این رو در سایه تجارت جهانی است که کشورها به رقابت می‌پردازند. جهانی‌شدن سبب گسترش روزافزون تجارت میان ملل مختلف شده است؛ در پی توسعه روابط و معاملات تجاری بین الملل، بالتبع بروز اختلافات ناشی از آنها هم گسترش یافته است. یكی از مسائلی که مورد توجه متعاملین تجارت بین الملل و به خصوص در حوزه نفت و گاز و انرژی می‌باشد، این است كه اختلافات راجع به روابط تجاری را به چه كیفیتی و با چه راهكارهای حقوقی می توان به بهترین وجه حل و فصل نمود، زیرا عدم حل و فصل اختلافات تجاری با شیوه‌های مناسب، می تواند پیامدهای زیانباری را برای توسعه تجارت به همراه داشته باشد. در این میان، رفع اختلافات تجاری مرتبط با محصولات حوزه  نفت و گاز به دلیل اینکه محصولاتی پرکاربرد و استراتژیک هستند، دارای اهمیتی دو چندان است. اهمیت این موضوع از آنجا بیشتر می شود که ایران از اعضای فعال و تأثیر گذار در اوپک به شمار می‌رود و علاوه بر آن ، ایران دارای دخایر عظیم نفت و گاز است.

در کتاب ” روش‌ها و نهادهای حل و فصل اختلافات غیردولتی (اختلافات تجاری نفت و گاز) از منظر حقوق تجارت بین الملل” ساز و کار نهادهای عمومی بین المللی حل و فصل اختلافات بین المللی که امکان رسیدگی به  اختلافات و دعاوی نفت و گاز را دارند، بررسی شده است. علاوه بر آن امکان افزایش صلاحیت نهادهای موجود و نیز ایجاد مراجع جدید برای رسیدگی و رفع اختلافات بین المللی نفت و گاز مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است . اهمیت تعمق در این مقوله از آنجاست که این می تواند سرفصل های نوینی را برای یافتن راهکارهای جدید جهت رسیدگی به اختلافات تجاری بین المللی به خصوص در حوزه انرژی و نفت و گاز بگشاید؛ از آن جمله می توان به تأسیس مراجع اختصاصی برای حل و فصل اختلافات بین المللی نفت و گاز اشاره کرد که در کتاب”روش‌ها و نهادهای حل و فصل اختلافات غیردولتی (اختلافات تجاری نفت و گاز) از منظر حقوق تجارت بین الملل” به تفضیل در مورد آن بحث شده است .

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.