تصویب اولین قانون رسمی تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال توسط اتحادیه اروپا

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز اولین لایحه رسمی تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال در روز پنج‌شنبه (31 فروردین) به تصویب پارلمان اتجادیه اروپا رسید. این جامع‌ترین چارچوب قانونی‌ مرتبط با دارایی‌های دیجیتال است که تا کنون در جهان به تصویب رسیده است.

بر اساس رای‌گیری انجام‌شده در روز پنج‌شنبه، 31 فروردین 1402، لایحه تنظیم دارایی‎‌های دیجیتال با 517 رای موافق و 38 رای مخالف به تصویب پارلمان اتحادیه اروپا رسید.

این لایحه که با نام MiCA یا بازار دارایی‌های رمزارزی برای اولین بار در سال 2020 توسط اتحادیه اروپا مطرح شد، قوانینی را برای تنظیم‌ و نظارت بر بازار دارایی‌های دیجیتال از جمله رمزارزها تعیین خواهد کرد. MiCA در حال حاضر یکی از جامع‌ترین چارچوب‌های قانونی تدوین‌شده برای دارایی‌های دیجیتال در تمام جهان است.

بر اساس رای‌گیری انجام‌شده و رای مثبت برای تصویب این قانون، چارچوب قانونی MiCA از سال 2024 توسط اتحادیه اروپا اجرا خواهد شد. این اقدام، اتحادیه اروپا را یک قدم جلوتر از بریتانیا و ایالات متحده آمریکا از لحاظ قانون‌گذاری حوزه دارایی‌های دیجیتال قرار می‌دهد.

مفاد لایحه مصوب اتحادیه اروپا

بر اساس چارچوب MiCA، پلتفرم‌های رمزارزی، ناشران توکن‌ها و معامله‌گران، مکلف به رعایت برخی الزامات در جهت ادامه فعالیت خود خواهند شد. محورهای این قوانین شامل افزایش شفافیت، دریافت مجوز و نظارت بر معاملات خواهد بود.

هدف اصلی این قانون، کاهش ریسک خرید دارایی‌های دیجیتال توسط کاربران و قبول مسئولیت قانونی توسط عرضه‌کنندگان خدمات در فضای ارزهای دیجیتال است.

بر این اساس، مسئولان پلتفرم‌های رمزارزی ملزم به اطلاع‌رسانی درباره ریسک‌های موجود در فعالیت خود به مشتریان خواهند شد. همچنین بر اساس قانون تصویب‌شده، فروش توکن‌های جدید نیز شامل مقررات خاصی خواهد شد.

افزایش اختیار نهادهای قانونی در حوزه ارزهای دیجیتال

بر اساس چارچوب قانونی MiCA، ناشران استیبل‌کوین‌ها مانند تتر و USDC ملزم به نگهداری ذخایر وسیع برای مواقع ضروری مانند برداشت‌های متعدد خواهند شد. در صورت افزایش حجم استیبل‌کوین‌ها، معاملات آنها به 200 میلیون یورو در روز محدود خواهد شد.

همچنین در صورت رعایت نکردن قوانین محافظت از سرمایه‌گذار در مقابل ریسک توسط پلتفرم‌های رمزارزی و یا به خطر انداختن ثبات مالی، نهادهای رسمی اتحادیه اروپا مانند ESMA اجازه تعطیلی این پلتفرم‌ها را خواهند داشت.

تصویب قانون شناسایی طرفین معاملات رمزارزی

در کنار تصویب چارچوب قانونی MiCA، پارلمان اتحادیه اروپا با 529 رای موافق و 29 رای مخالف، لایحه Transfer of Funds مرتبط با دارایی‌های رمزارزی را به تصویب رساند.

هدف این قانون، کاهش ناشناس بودن هویت در فضای انتقال دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌هاست. این لایحه تصویب‌شده، در بحث قانون انتقال اطلاعات (Travel Rule) نیز صادق خواهد بود.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.