چه جایگزین‌هایی برای سپرده بانکی وجود دارد؟

در این مقاله پس از معرفی صندوق با درآمد ثابت، به‌عنوان بهترین جایگزین سپرده بانکی، گزینه‌هایی از قبیل سبدگردانی در بورس و خرید و فروش سهام را را به‌عنوان روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری با ریسک و به‌تبع آن بازدهی انتظاری بالاتر بررسی می‌کنیم.

مزایای صندوق با درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی

صندوق‌های درآمد ثابت گروهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که منابع مالی آن‌ها در دارایی‌های بدون ریسک و با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. این گروه از صندوق‌ها با توجه به ماهیت بدون ریسک آن‌ها برای سرمایه‌گذارانی که به‌زودی به سرمایه خود نیاز خواهند داشت یا به‌طور کلی علاقه‌ای به تحمل ریسک ندارند، مناسب‌تر هستند. مهم‌ترین مزایای این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی به شرح زیر است:

  • امکان ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری به صورت کاملا غیرحضوری
  • بازدهی بالاتر از بانک
  • سرمایه‌گذاری بدون محدودیت‌های سپرده بانکی
  • دریافت سود دوره‌ای یا برخورداری از سود مرکب بسته به نوع صندوق و انتخاب سرمایه‌گذار،

علاوه بر موارد فوق امنیت کامل سرمایه، نقدشوندگی بالا، تنوع بخشیدن به پرتفوی نیز از سایر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت است.

انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت

حال که با اصلی‌ترین مزایای صندوق درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی آشنا شدید، لازم است بدانید چگونه می‌توان بهترین صندوق با درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. برای این امر باید مواردی از قبیل بازدهی صندوق، شیوه سرمایه‌گذاری در آن و البته اعتبار شرکت سبدگردان ارائه‌دهنده صندوق مورد نظر را بررسی کنید.

بازدهی صندوق

بازدهی صندوق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت است. به‌عنوان مثال بازدهی سالانه صندوق دوم اکسیر فارابی (درآمد ثابت) با احتساب سود مرکب معادل 23.6 درصد و سود ماهانه منتهی به 15 آذر 1401 این صندوق 21.1 درصد اعلام شده است. این در حالی است که سپرده‌های بانکی نه‌تنها این میزان از سود را به سپرده‌های افراد نمی‌پردازند، بلکه محدودیت‌های فراوانی نیز دارند و در صورتی که افراد زودتر از زمانی مشخص نسبت به برداشت تمام یا بخشی از مبلغ سپرده خود اقدام کنند، بازدهی سرمایه‌گذاری آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته کاهش می‌یابد.

شیوه سرمایه‌گذاری

برای انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت حتما دقت کنید صندوق مورد نظر امکان سرمایه‌گذاری به صورت غیرحضوری را برای شما فراهم کند. علاوه بر این این صندوق‌ها بر اساس شیوه خرید و فروش واحدها به دو دسته «صدور و ابطالی» و «قابل معامله (ETF)» تقسیم می‌شوند.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که خرید و فروش آن‌ها بر مبنای صدور و ابطال است، کافیست پس از ثبت‌نام و احراز هویت سجام به سایت صندوق مورد نظر مراجعه و مراحل ثبت‌نام در صندوق را تکمیل کنید. سپس مانند خرید اینترنتی می‌توانید حساب خود را شارژ کرده نسبت به ثبت درخواست صدور واحد در صندوق مورد نظر اقدام کنید.

در مقابل برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت قابل معامله مانند لبخند فارابی، می‌توانید پس از دریافت کد بورسی و مانند خرید و فروش سهام در بورس، از طریق سامانه معاملات آنلاین تمام کارگزاری‌ها، نسبت به ثبت سفارش خرید خود اقدام کنید.

سبدگردانی در بورس جایگزین سپرده‌های سنگین بانکی

اگر مبلغ سپرده بانکی‌تان یک میلیارد تومان یا بیشتر از آن است، سبدگردانی در بورس می‌تواند بهترین جایگزین سپرده‌گذاری در بانک باشد. این شیوه از سرمایه‌گذاری در بورس به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا با توجه به اهداف مالی، ترجیحات سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود از سود سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

در انتخاب یک شرکت سبدگردانی در بورس حتما دقت کنید شرکت مورد نظر مجوزهای مربوطه را از سوی سازمان بورس دریافت کرده و تحلیل‌گران شرکت از سابقه فعالیت موفق در بورس برخوردار باشند.

خرید و فروش سهام، گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر

اگر از دانش مالی کافی برخوردار هستید و توان تحمل ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را دارید، می‌توانید به جای استفاده از خدماتی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی در بورس، به شیوه مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. برای این کار کافی است پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام و احراز هویت سجام، از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها مانند فارابیکسو نکست، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید.

جمع‌بندی

در اقتصاد پیچیده امروزی با وجود ابزارهای متنوعی که برای سرمایه‌گذاری در دسترس افراد قرار دارد، بانک تنها برای تقاضای محدود گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود و بهتر است مابقی سرمایه خود را از بازار پول خارج کرده به بازار سرمایه وارد کنیم. در این مقاله نیز با همین هدف، سه شیوه مناسب جایگزین سپرده‌های بانکی را مورد بررسی قرار داده و نشان دادیم سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، سبدگردانی در بورس و خرید و فروش سهام به ترتیب بهترین جایگزین‌های سپرده بانکی به‌شمار می‌روند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.